Nowy most kolejowy w Przemyślu będzie gotowy w grudniu 2023 r. Koszt jego budowy wynosi 60 mln zł.
Most kolejowy w Przemyślu na linii nr 91 Kraków–Medyka zapewni sprawne i bezpieczne podróże pociągiem. Przez most kursują składy z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa i na Dolny Śląsk.
Wybudowano już nowe przyczółki i dwa filary po zachodniej stronie mostu. Na ukończeniu są prace przy budowie wschodnich podpór. Dzięki wykonaniu „by-passu” ruch pociągów w maju poprowadzony będzie po torze drugim. Takie rozwiązanie umożliwi przesunięcie przęseł nitki zachodniej mostu na wybudowane już docelowe podpory i budowę nowej przeprawy między rozsuniętymi obiektami.
Nowy most kolejowy w Przemyślu będzie miał dwie nitki z przęsłami o klasycznej konstrukcji stalowej, kratownicowej. Realizowana koncepcja pozwala zachować w przestrzeni miasta zabytkowe elementy starej kolejowej przeprawy. Jedna stara nitka będzie zaadaptowana na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Druga stara nitka mostu zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.
Pod mostem przebudowane zostaną również drogi. Prace wyeliminują ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Realizację prac drogowych przewidziano na I kwartał 2024 r.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA w Przemyślu realizowana jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”. Projekt jest wart ponad 60 mln zł i będzie współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie zasadniczych robót przy budowie mostu zaplanowano na grudzień 2023 r.
Fot. PKP PLK SA
Przeczytaj też:
Most w Grudziądzu przez Wisłę w remoncie
Most w Niestępowie i w Rutkach w modernizacji
Most Van Brienenoordbrug w Holandii przejdzie renowację