Koncesja na roboty budowlane a rozwój projektów infrastrukturalnych

18.05.2009

Zgodnie z zapowiedziami premiera Donalda Tuska, partnerstwo publiczno-prywatne jest równorzędnym z budżetowym oraz ze środków Unii Europejskiej, systemem finansowania inwestycji infrastrukturalnych – powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk 14 maja br., podczas otwarcia konferencji „Koncesja na roboty budowlane jako instrument rozwoju projektów infrastrukturalnych”.

Potwierdzają to informacje z ostatnich dni, że projekt budowy autostrady A1 z Gdańska do Torunia został uznany za spełniający wymagania pomocy publicznej, a na projekt budowy autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Świeckiem, realizowany w ramach PPP, koncesjonariusz otrzymał kredyt w wysokości 1 mld 200 mln euro. Minister C. Grabarczyk podkreślił, że również w tym samym systemie zostanie wybudowany najdłuższy odcinek autostrady A1 między Strykowem a Pyrzowicami.
 
 
Nowym rozwiązaniem legislacyjnym, oprócz zmian wprowadzonych w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz prawie zamówień publicznych, jest ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Jestem przekonany – powiedział C. Grabarczyk – że znajdzie ona zastosowanie nie tylko do realizacji mniejszych projektów infrastrukturalnych, ale także pozwoli modernizować dworce kolejowe. Szef resortu infrastruktury zapowiedział kontynuowanie przekazywania dworców kolejowych samorządom. Nie ma przeszkód, aby na dobrych, komercyjnych zasadach funkcjonowały one w Warszawie, Szczecinie, Toruniu, Bydgoszczy czy Łodzi – stwierdził. Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi może być również szansą na przełamywanie kryzysu dla samorządów i biznesu.
Zaletą tej ustawy jest przejrzystość, racjonalność i szybkość udzielania koncesji – powiedział prezes Urzędu Zamówień Publicznych Jacek Sadowy. Według niego wygranym w decyzji UEFA o powierzeniu czterem polskim miastom prawa organizacji EURO 2012 jest system zamówień publicznych.
Podczas konferencji podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierd Dziekoński zapowiedział zmiany w prawie, umożliwiające „nakrywanie” torów kolejowych zabudową oraz inwestowanie nad nimi.
Tematem prezentacji członka zarządu PKP SA Andrzeja Panasiuka były „Założenia nowego systemu regulacji współpracy publiczno-prywatnej”.
Strategię PKP SA w zakresie komercjalizacji terenów kolejowych przedstawił członek zarządu, dyrektor zarządzania nieruchomościami PKP SA Paweł Olczyk. Powiedział, że żaden samorząd, który wyrazi gotowość współpracy z PKP przy zmianie wyglądu dworca kolejowego nie zostanie osamotniony. Dotychczas prawie 100 dworców kolejowych zostało przekazanych samorządom, a docelowo planowane jest zbycie, głównie gminom, około 1000 dworców. Jednocześnie PKP SA zamierza wystawić do sprzedaży w tym roku ponad 300 nieruchomości, m.in. grunty pod budownictwo mieszkaniowe i komercyjne, lokale użytkowe i zaplecza warsztatowe.
Konferencja została zorganizowana w gmachu Sejmu RP przez PKP SA oraz Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego pod patronatem honorowym Ministra Infrastruktury oraz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
 
 
Źródło: MI

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in