Kolejne odcinki autostrady A4 już w budowie

06.01.2010

W krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została podpisana umowa na budowę kolejnego odcinka autostrady A4 w kierunku wschodnim.

Wykonawcą 13-kilometrowej autostrady od węzła Wierzchosławice do węzła Krzyż wraz z bezkolizyjnym węzłem w Krzyżu pod Tarnowem będzie hiszpańska firma Dragados SA. Wartość kontraktu to 542,8 mln zł. Budowa będzie trwała 2 lata.
Zakres inwestycji obejmuje:
– budowę odcinka autostrady o długości ok. 13,0 km o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pas awaryjny i parametrach technicznych drogi klasy A,
– budowę bezkolizyjnego węzła autostradowego „Krzyż”,
– przebudowę (lub przełożenie) istniejących dróg poprzecznych: jednej krajowej, 3 powiatowych i jednej gminnej krzyżujących się z projektowaną autostradą A4 z zachowaniem parametrów technicznych dróg klas GP, Z i L,
– budowę dróg dojazdowych,
– budowę dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, rzekami i szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę w postaci następujących obiektów inżynierskich:  wiadukty drogowe – 6 szt. (2 szt. o konstrukcji betonowej sprężonej, 4 szt. o konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej),  wiadukty autostradowe – 5 szt. (2 szt. o konstrukcji ramowej żelbetowej, jeden  o konstrukcji płytowej żelbetowej, jeden o konstrukcji z belek typu „T”, jeden o konstrukcji betonowej sprężonej), most autostradowy o konstrukcji betonowej, sprężonej kablami o przekroju skrzynkowym ,
– budowę 12 szt. przepustów żelbetowych ramowych pod autostradą z półkami dla zwierząt,
– budowę 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 2 szt. przepustów żelbetowych ramowych na węźle „Krzyż”,
– budowę 33 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 12 szt. przepustów żelbetowych ramowych pod drogami dojazdowymi,
– budowę 8 szt. przepustów żelbetowych rurowych i 4 szt. przepustu żelbetowego ramowego pod drogami poprzecznymi,
– budowę 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych pod drogami OUA „Krzyż”,
– budowę kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających,
– przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i sieci drenarskiej,
– przebudowę sieci gazowej wysokoprężnej i średnioprężnej,
– budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, m.in. ekranów osłonowych, urządzeń podczyszczających wody deszczowe spływające z jezdni, wykonanie nasadzeń zieleni,
– wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– doprowadzenie wody, budowę oświetlenia i zasilania SPO „Krzyż”,
– budowę oświetlenia węzła „Krzyż”,
– budowę rurociągu i kanalizacji kablowej dla łączności autostradowej,
– przebudowę lub przełożenia i zabezpieczenia następujących urządzeń kolidujących z projektowaną drogą:
a) linie energetyczne napowietrzne i kablowe nN, SN oraz WN,
b) linie oświetlenia drogowego,
c) stacje transformatorowe,
d) linie teletechniczne napowietrzne, kablowe oraz kanalizacje telekomunikacyjne.
W ramach zadania zaprojektowano Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP II Rudka oraz MOP III Komorów oraz OUA Krzyż. W ramach niniejszego zamówienia przewidziano budowę:
– budynków WC,
– zadaszenia dla miejsc wypoczynku,
– dróg manewrowych i rozprowadzających na terenie MOP-ów,
– miejsc postojowych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów oraz doprowadzenie wody, budowę oświetlenia i zasilania obiektów, budowę kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz wewnętrznych instalacji wodociągowo – kanalizacyjnych i wewnętrznych instalacji elektrycznych dla obiektów na MOP-ach Rudka i Komorów.
W ramach zadania zaprojektowano Obwód Utrzymania Autostrady (OUA) „Krzyż”, który obejmuje:
– drogi manewrowe i rozprowadzające,
– miejsca postojowe dla samochodów osobowych, ciężarowych oraz doprowadzenie wody, budowę oświetlenia, kanalizacji sanitarnej i linii zasilającej OUA „Krzyż”.
Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia również w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została podpisana umowa na budowę innego odcinka tej samej autostrady (A4) w kierunku wschodnim.  Wykonawcą 23-kilometrowej autostrady od węzła Szarów do węzła Brzesko będzie polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS i Metrostav as. Wartość kontraktu to 778,9 mln zł. Budowa będzie trwała 2 lata.
Zakres inwestycji obejmuje:
– budowę autostrady o dł. 23,1 km o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pas awaryjny i parametrach technicznych drogi klasy A,
– budowę dwóch bezkolizyjnych węzłów autostradowych „Bochnia” oraz „Brzesko”,
– przebudowę (lub przełożenie) istniejących dróg poprzecznych: jednej wojewódzkiej,
8 powiatowych, 8 gminnych, jednej gospodarczej krzyżujących się z projektowaną autostradą A4 z zachowaniem parametrów technicznych dróg klas G, Z i L,
– budowę odcinka drogi wojewódzkiej klasy G po nowym śladzie (dł. 1,47 km),
– budowę dróg dojazdowych,
– budowę dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, liniami PKP, rzekami
i szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę w postaci następujących obiektów inżynierskich:
wiadukty drogowe – 13 szt. (6 szt. o konstrukcji betonowej sprężonej i 7 szt. o konstrukcji żelbetowej sprężonej), wiadukty autostradowe – 4 szt. (2 szt. o konstrukcji płytowej żelbetowej, jeden sprężony o przekroju skrzynkowym [h=2,5m] i jeden o konstrukcji żelbetowej monolitycznej), mosty autostradowe – 3 szt. (jeden o konstrukcji z blach falistych, jeden o konstrukcji płytowej żelbetowej i jeden o konstrukcji betonowej sprężonej, mosty drogowe – 2 szt.(jeden o konstrukcji z belek prefabrykowanych „T” i jeden o konstrukcji ramowej zamkniętej żelbetowej), wiadukty drogowe zintegrowane z przejściem dla zwierząt – 2 szt. o konstrukcji żelbetowej sprężonej, przejścia dla zwierząt – 2 szt. (jedno o konstrukcji ramowej żelbetowej i jedno o konstrukcji powłokowo-gruntowej), kładka dla pieszych o konstrukcji żelbetowej sprężonej, wiadukt kolejowy o konstrukcji z dźwigarów obetonowanych,
– budowę 22 szt. przepustów żelbetowych ramowych (w tym 18 szt. z półkami
dla zwierząt) pod autostradą,
– budowę 8 szt. przepustów żelbetowych ramowych z półkami dla zwierząt, 14 szt. przepustów z rur z blachy falistej oraz 45 szt. przepustów z rur PEHD pod drogami poprzecznymi i dojazdowymi,
– budowę 12 szt. przepustów żelbetowych rurowych (w tym jeden podwójny) pod drogami poprzecznymi, 3 szt. przepustów żelbetowych rurowych na węźle „Bochnia”, 52 szt. przepustów żelbetowych rurowych pod drogami dojazdowymi oraz 56 szt. przepustów z rur PEHD pod zjazdami do pól,
– budowę kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających,
– przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i sieci drenarskiej,
– przebudowę sieci gazowej wysoko-, średnio- i niskoprężnej,
– przebudowę rowów i cieków kolidujących z projektowaną autostradą oraz drogami poprzecznymi i dojazdowymi,
– budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska, m.in. ekranów osłonowych, urządzeń podczyszczających wody deszczowe spływające z jezdni, wykonanie nasadzeń zieleni,
– wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz instalacja urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– doprowadzenie wody i budowa oświetlenia SPO Bochnia i SPO Brzesko,
– budowę linii zasilającej, oczyszczalni ścieków sanitarnych z reaktorem biologicznym oraz 2 szt. zbiorników wody p/poż. na SPO Brzesko,
– budowę oświetlenia węzła Bochnia i węzła Brzesko, tunelu w Damienicach, wnętrza estakady w Stanisławicach,
– budowę linii kablowej SN zakończonej abonencką stacją transformatorową, słupową, oraz linii kablowej nN dla celów zasilania w energię elektryczną pompowni wód opadowych,
– budowę agregatu prądotwórczego dla rezerwowego zasilania w tunelu w Damienicach,
– budowę rurociągu dla łączności autostradowej,
– przebudowę lub przełożenia i zabezpieczenia następujących urządzeń kolidujących
z projektowaną drogą:
a) linie energetyczne napowietrzne i kablowe nN, SN oraz napowietrzne WN,
b) linie oświetlenia drogowego,
c) stacje transformatorowe,
d) linie teletechniczne napowietrzne, kablowe oraz kanalizacje telekomunikacyjne,
e) kolejowe linie SRK,
f) trakcje kolejowe,
g) linie energetyczne kolejowe,
h) linie teletechniczne kolejowe.
W ramach zadania zaprojektowano Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP III Kłaj oraz MOP II Stanisławice. W ramach niniejszego zamówienia przewidziano budowę:
– budynków WC,
– zadaszenia dla miejsc wypoczynku,
– dróg manewrowych i rozprowadzających na terenie MOP-u,
– miejsc postojowych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów,
– miejsc postojowych dla samochodów przewożących ładunki niebezpieczne
oraz doprowadzenie wody, budowę oświetlenia, linii nN, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających oraz wewnętrznych instalacji wodociągowo – kanalizacyjnych i wewnętrznych instalacji elektrycznych dla obiektów na MOP-ach Stanisławice i Kłaj.
 
Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in