Autostradowa Obwodnica Wrocławia otwarta do ruchu

02.09.2011

Autostradowa Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych zrealizowanych w Polsce. Budowa AOW prowadzona była w latach 2008-2011. AOW przebiega po północno-zachodniej stronie Wrocławia. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia.

AOW przejmie część ruchu o dalekim zasięgu, znacznie zmniejszając jego udział na pozostałych drogach. Zmniejszy się zagrożenie wypadkowe na całej sieci drogowej okolic Wrocławia, poprawi się także bezpieczeństwo na drodze krajowej nr 8 (odc. Długołęka – Wrocław– Kobierzyce) i nr 5 (odc. Trzebnica – Wrocław). AOW komunikuje autostradę A4 z Portem Lotniczym we Wrocławiu, Stadionem oraz drogą ekspresową S8 (Wrocław-Warszawa).

 

 

AOW została podzielona na 3 odcinki:
1. Łącznik Kobierzyce-węzeł Lotnisko – ok. 14 km
2. Most Autostradowy przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi – ok. 1,742 km
3. węzeł Lotnisko – Łącznik Długołęka – ok. 20 km

RĘDZIŃSKI MOST AUTOSTRADOWY
W ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia powstał największy w Polsce betonowy Most podwieszany do jednego pylonu. Most Rędziński jest rekordzistą w wielu architektonicznych konkurencjach:
– posiada najwyższy w Polsce pylon o wysokości  122 m
– jest 4. co do  wielkości most betonowy na świecie
– długość mostu wraz z estakadami to 1742 m 
– powierzchnia mostu to ponad 70 tys. m²

Na 160 wantach (stalowych linach) o łącznej długości ok. 25 km zostaną podwieszone dwie niezależne wielopasmowe jezdnie – to unikatowe rozwiązanie nie stosowane do tej pory.

 

 

W ramach budowy AOW wybudowano:
– najwyższy w Polsce Most podwieszony do jednego pylonu (122 m)
– 7 węzłów (w. Kobierzyce, w. Południe, w. Zachód, w. Lotnisko, w. Stadion, w. Północ, w. Psie Pole)
– 42 obiekty mostowe (w tym Ekodukt – przejście dla dużych zwierząt)
– ok. 27 km ekranów akustycznych

Łączna długość AOW to ponad 35 km, a wartość inwestycji przekracza 4 mld zł. Inwestycja finansowana z budżetu państwa. Przy budowie AOW pracowało kilka tysięcy ludzi

Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu

Wykonawcy:
Część I: Magnice – węzeł Lotnisko – Budimex SA
Część II A – Most Autostradowy z estakadami dojazdowymi – Mostostal Warszawa/ Acciona Infraestructuras
Część II B – węzeł Lotnisko – Łącznik Długołęka –  Konsorcjum firm z liderem Strabag

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in