Inspektor nadzoru budowlanego wstrzymuje odbiór

04.03.2013

Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.

Projektowałem wiejski sklep spożywczy (powierzchnia 70 m2), projekt został zatwierdzony przez wydział architektury i budownictwa oraz pozytywnie zaopiniowany przez powiatowego inspektora sanitarnego.

Przy odbiorze końcowym powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wstrzymał odbiór, bo uznał, że pomieszczenie w.c. należy zaliczyć do ubikacji ogólnodostępnych według § 85 warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 

Czy jest to obowiązujący wymóg, aby w.c.,  służące dla zatrudnionej osoby lub najwyżej dwóch osób, kwalifikować do ustępów ogólnodostępnych, wymagających oddzielnego przedsionka, którego w projekcie nie uwzględniłem, nie zaliczając go jako ogólnie dostępnego.

 

Zgodnie z § 84 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), w budynkach użyteczności publicznej oraz zakładu pracy należy urządzać ustępy ogólnodostępne.Powinny one być zaprojektowane w sposób określony w § 85 rozporządzenia.Przy czym do budynków użyteczności publicznej ustawodawca zaliczył budynki przeznaczone na potrzeby handlu (§ 3 pkt 6 ww. rozporządzenia).

Zaprojektowanie obiektu budowlanego zgodne z ww. przepisami technicznymi należy do obowiązków projektanta. Artykuł 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) – dalej Pb – stanowi, że do podstawowych obowiązków projektanta należy opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) lub w pozwoleniu, o którym mowa w art. 23 i 23a ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 z późn. zm.), wymaganiami ustawy, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.

Zaznaczyć należy, że obowiązujący system prawny wymaga od osób, zajmujących się działalnością obejmującą projektowanie, posiadania odpowiedniego wykształcenia technicznego i praktyki zawodowej, potwierdzonych decyzją organu samorządu zawodowego o nadaniu uprawnień budowlanych. W tym zakresie przepis art. 12 Pb nakłada na projektantów obowiązek samodzielnego rozwiązywania zagadnień architektonicznych i technicznych, natomiast art. 95 ustawy – Prawo budowlane przewiduje dla projektantów odpowiedzialność zawodową. W rezultacie ocena, jakie rozwiązania projektowe są odpowiednie w danym przypadku, należy do obowiązków autora (autorów) projektu budowlanego.

Odnosząc się natomiast do uprawnień organów nadzoru budowlanego, należy wyjaśnić, że organy nadzoru budowlanego, co do zasady, mają możliwość weryfikacji zastosowanych w projekcie budowlanym rozwiązań projektowych.Zgodnie z art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. c) Pb do podstawowych obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów Prawa budowlanego, a w szczególności zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej. Do zadań organów nadzoru budowlanego należy ponadto kontrola przestrzegania i stosowania przepisów Prawa budowlanego (art. 81 ust. 1 pkt 1 Pb). Kontrolując stosowanie przepisów Prawa budowlanego, organy nadzoru budowlanego m.in. badają prawidłowość postępowania administracyjnego przed organami administracji architektoniczno-budowlanej oraz wydawanych w jego toku decyzji i postanowień (art. 84a ust. 2 pkt 1 Pb).

Ponadto zgodnie z art. 84a ust. 1 pkt 1 Pb organy nadzoru budowlanego są uprawnione do kontroli zgodności wykonywania robót budowlanychz przepisami Prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę.

Należy jednak zaznaczyć, że wynikające z ww. przepisów uprawnienia podlegają pewnemu ograniczeniu, jeśli chodzi o postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie. Przeprowadzona w ramach tego postępowania obowiązkowa kontrola musi odbywać się bowiem w ściśle określonym zakresie. Katalog spraw podlegających sprawdzeniu podczastej kontrolizostał zamieszczony w art. 59a ust. 2 Pb. Zgodnie z tym przepisem kontrola obejmuje sprawdzenie zgodności obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu, a także zgodności obiektu budowlanego z projektem architektoniczno-budowlanym w zakresie charakterystycznych parametrów technicznych: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji, oraz w zakresie wykonania widocznych elementów nośnych układu konstrukcyjnego obiektu budowlanego, geometrii dachu (kąt nachylenia, wysokość kalenicy i układ połaci dachowych), wykonania urządzeń budowlanych, zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego, zapewniających użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem, zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich (w stosunku do obiektu użyteczności publicznej i budynku mieszkalnego wielorodzinnego). Ponadto podczas tej kontroli sprawdza się wyroby budowlane szczególnie istotne dla bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa pożarowego. W przypadku nałożenia w pozwoleniu na budowę obowiązku rozbiórki istniejących obiektów budowlanych, nieprzewidzianych do dalszego użytkowania lub tymczasowych obiektów budowlanych, sprawdzeniu podlega wykonanie tego obowiązku, jeżeli upłynął termin rozbiórki określony w pozwoleniu. Również czynności kontrolne obejmują sprawdzenie uporządkowania terenu budowy.

Fakt, że ustawodawca zdecydował się na enumeratywne wyliczenie spraw podlegających sprawdzeniu, wiąże organ nadzoru budowlanego przeprowadzający kontrolę tylko w tym zakresie. Natomiast podczas przeprowadzania obowiązkowej kontroli inspektor nadzoru budowlanego nie ma prawa dokonywać innych czynności niż określone w art. 59a Pb.Organ nie może na przykład sprawdzać zgodności z prawem projektu architektoniczno-budowlanego. Takie sprawdzenie jest możliwe, jednak nie w ramach postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie.

 

Niniejsze teksty nie stanowią oficjalnej wykładni prawa i nie są wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in