Kładka wstęgowa nad Jeziorem Bystrzyckim jest trzecią tego typu polską konstrukcją. A na świecie jest ich zaledwie kilkanaście. ZDJĘCIA
Kładka wstęgowa nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim zastąpiła starą, niezbyt bezpieczną konstrukcję z 1968 roku. Był to 113-metrowy „bujający się most” zawieszony na stalowych linach.
Ustrój nośny nowej kładki składa się z 4 lin nośnych. Każda jest zbudowana z 31 splotów L15,6 mm ze stali sprężającej w rurach osłonowych z HDPE, na których ułożone są żelbetowe prefabrykaty pomostu. Długość prefabrykatów wynosi 1 lub 2 m, a pomost został zmontowany przy użyciu dźwigów. Po wypełnieniu styków pomiędzy prefabrykatami liny zostały naciągnięte, co spowodowało podniesienie pomostu i jego sprężenie do poziomu ok. 20 MPa.
Zobacz też: Kładki dla pieszych – kształtowanie i projektowanie
Fot. STRABAG
Innowacja zastosowanego rozwiązania polega na tym, że liny nośne nie są zespolone ze wstęgą pomostu, jak w przypadku dotychczasowych realizacji, lecz pełnią także rolę zewnętrznych kabli sprężających żelbetowy pomost. Ważnym elementem konstrukcyjnym kładki jest jej posadowienie i konieczność przeniesienia znacznych sił poziomych odrywających skrajne podpory od podłoża.
fot. STRABAG
Kładka wstęgowa nad Jeziorem Bystrzyckim ma długość 126 metrów i szerokość pomostu od 2,4 m do 4,9 m. Ma dwa przęsła o teoretycznej rozpiętości 80 i 22 m. Pośrodku głównego przęsła pomost jest szerszy. W tym miejscu będą ławki z zainstalowanymi multimediami i luneta widokowa. Pomost będzie oświetlony za pomocą taśm LED umieszczonych w poręczach balustrad.
Fot. STRABAG
Projekt kładki opracował Zespół Badawczo Projektowy MOSTY – WROCŁAW, prowadzony przez profesora Politechniki Wrocławskiej Jana Biliszczuka, a w weryfikację nowych rozwiązań projektowych został zaangażowany międzynarodowy zespół specjalistów STRABAG z działu Zentrale Technik.
STRABAG
Zobacz: Kładka pieszo-rowerowa na wyspę Bolko w Opolu