Poprzemysłowe Bocianowo ma szansę stać się nowoczesną częścią miasta. W listopadzie 2020 roku uchwalony został plan miejscowy, który pozwoli na stopniowe wprowadzanie zmian w dzielnicy.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo-Artyleryjska” w Bydgoszczy, obejmuje obszar o powierzchni ok. 34,8ha, ograniczony ulicami: Artyleryjską, Rycerską, Ogrodową, Racławicką, Bocianowo, Pomorską, Chocimską, Gdańską. Jego uchwalenie to szansa na wprowadzenie nowej jakości w kolejnym fragmencie Bydgoszczy. Ustalenia przyjętego pod koniec 2020 roku planu, dają możliwość trasowania nowych dróg, przekształceń zaniedbanych terenów poprzemysłowych i aktywizacji bardzo atrakcyjnie położonej części Bocianowa.
Bocianowo z mieszkaniami zamiast hal i magazynów
Tereny pomiędzy ulicami Rycerską, Świecką i Pomorską przez wiele lat były zapleczem dla bydgoskiego węzła kolejowego. W 1912 powstał w tej części miasta gmach dworca towarowego. W połowie lat 60. XX wieku towarowy dworzec przy ul. Rycerskiej stracił dawne znaczenie. Budynki i przyległe place w trakcie użytkowania przystosowano przede wszystkim do celów magazynowych. Obecnie w tej części miasta rozpoczęły się pierwsze duże projekty deweloperskie. Wprowadzanie harmonijnej nowoczesnej architektury skoordynuje nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony 25 listopada 2020 r.
Zobacz:
- Nowe mosty nad Brdą w Bydgoszczy
- W Bydgoszczy powstanie Inkubator Przedsiębiorczości
- Nowa przystań wioślarska w Bydgoszczy
- Bydgoszcz inwestuje w fotowoltaikę
W oparciu o ustalenia planu możliwe będą przekształcenia funkcjonalne na terenach zabudowy poprzemysłowej, lokalizacja współczesnej zabudowy usługowo-mieszkaniowej o znaczeniu centrotwórczym, wpisującej się w historyczny układ kwartałów zabudowy śródmiejskiej oraz kształtującej nowy wizerunek terenów od strony ul. Artyleryjskiej. Plan ustala wymogi w zakresie skali i gabarytów nowej zabudowy oraz określa zasady wkomponowania w istniejącą tkankę miejską. W granicach obszaru objętego planem występuje liczna zabudowa zabytkowa, wśród której wyróżnić można historyczne pierzeje ulicy Ogrodowej, Rycerskiej, Bocianowo, Kościuszki, Chocimskiej i Gdańskiej, gmach administracyjny dawnego dworca towarowego oraz wpisany do ewidencji zabytków zespół dawnych budynków koszarowych z drugiej połowy XIX w. zwany „Londynkiem”. Plan obejmuje ochroną zachowane cenne historyczne obiekty, wprowadzając szereg ustaleń związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego, w tym wymóg zachowania obiektów wpisanych do ewidencji zabytków, czy nakaz zachowania lub odtworzenia historycznych form dachów, detali architektonicznych i stolarki.
Bocianowo z nową śródmiejską ulicą
Plan stanowił będzie podstawę dla rewaloryzacji historycznie ukształtowanych kwartałów zabudowy śródmiejskiej, umożliwiając jej uzupełnienie oraz remonty i przebudowę budynków o niskich walorach architektonicznych, znajdujących się w złym stanie technicznym. Ponadto plan określa zasady obsługi komunikacyjnej nowych terenów inwestycyjnych, w tym umożliwi budowę przedłużenia ul. Chocimskiej na odcinku od ul. Pomorskiej, do istniejącej pętli tramwajowej i autobusowej przy ul. Zygmunta Augusta, co umożliwi skomunikowanie północnej części Bocianowa i Śródmieścia z okolicami dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Zgodnie z założeniami projektowana ulica będzie miała charakter śródmiejski, czego wyrazem będzie lokalizacja lokali usługowo-handlowych w parterach budynków i szerokie chodniki gwarantujące bezpieczny ruch pieszych i nasadzenia alejowe drzew.
Odsunięcie linii zabudowy od ulicy da możliwość tworzenia przestrzeni półprywatnych, wprowadzenia zieleni niskiej przed budynkami i sytuowania ogródków gastronomicznych.
Parametry przyjęte dla rozwiązań drogowych dają możliwość wprowadzenia transportu publicznego dla obsługi obszaru np. linią tramwajową, o której przebiegu zadecydują analizy wielokryterialne zawarte w odrębnych opracowaniach specjalistycznych. Projekt planu zakłada również zmianę sposobu zagospodarowania terenów kolejowych usytuowanych bezpośrednio wzdłuż ul. Artyleryjskiej, które przeznaczone zostaną m.in. na rozbudowę układu komunikacyjnego trasy W-Z oraz nasadzenia zieleni izolacyjnej chroniącej projektowaną zabudowę mieszkaniową przed hałasem generowanym przez ruch samochodowy.
Urząd Miasta Bydgoszczy