Linia energetyczna Ostrołęka – Narew oraz stacje Narew i Łomża zostały uroczyście oddane do użytku.
Inwestycje są częścią przedsięwzięcia związanego z budową połączenia elektroenergetycznego Polska – Litwa, które przyczyni się do utworzenia wspólnego europejskiego rynku energii poprzez zamknięcie tzw. pierścienia bałtyckiego. Na sześć projektów dotyczących budowy połączenia po stronie polskiej przeznaczono ok. 868 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ).
Współfinansowane z PO IiŚ projekty stanowią integralny element Rozbudowy Krajowego Systemu Przesyłowego i są niezbędne do połączenia polskiego systemu przesyłowego z litewskim. Są nimi inwestycje pn.:
– Budowa linii Ostrołęka – Narew wraz z rozbudową stacji Ostrołęka i stacji Narew,
– Budowa stacji Ołtarzew,
– Budowa linii Miłosna Siedlce Ujrzanów wraz z budową stacji Siedlce Ujrzanów,
– Budowa linii Ełk Bis – Granica RP,
– Budowa stacji Stanisławów.
Sieć linii i stacji, która obejmie blisko jedną czwartą kraju, umożliwi wysyłanie energii elektrycznej z południa na północ. Zwiększy się także bezpieczeństwo zasilania północno-wschodniej części Polski, poprawie ulegnie funkcjonowanie sieci rozdzielczej i dostaw energii do odbiorców indywidualnych. Uzupełnienie brakujących dostaw mocy zagwarantuje utrzymanie stałego poziomu napięcia oraz pozwoli sprostać obecnemu i przyszłemu zapotrzebowaniu rynku, szczególnie w okresach szczytowego poboru.
Linia Ostrołęka – Narew wraz z rozbudową stacji Ostrołęka i Narew
Koszt całkowity to ok. 572,2 mln zł, z czego ponad 213,7 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Projekt polega na budowie linii wysokiego napięcia Narew – Łomża – Ostrołęka, rozbudowie stacji elektroenergetycznej Narew (oba zadania zakończone) oraz stacji Ostrołęka – końcowy etap realizacji, przewidywany termin oddania do użytku to koniec maja br. Pierwsza stacja uzyskała dodatkową linię zasilającą, druga będzie mogła pracować na napięciu 400 kV. Poprawią one warunki przesyłu energii i podniosą jej niezawodność.
Linia Ełk Bis – Łomża wraz z budową stacji Łomża i Ełk Bis (etap I i II)
Stacja Łomża otrzymała pozwolenie na użytkowanie. Na czerwiec br. przewidziane jest ich wydanie na linię Ełk Bis – Łomża oraz stację Ełk Bis (etap I i II). Łączna wartość projektu wynosi ok. 487,8 mln zł, dofinansowanie z PO IiŚ to ok. 220,1 mln zł.
Stacja Ołtarzew
Warta 217 mln zł stacja już działa. Kwota unijnego wsparcia to ponad 94,4 mln zł.
Linia Miłosna Siedlce Ujrzanów wraz z budową stacji Siedlce Ujrzanów
Wartość inwestycji to ok. 289,7 mln zł, a dotacji z PO IiŚ ok. 120 mln zł. Realizacja prac budowlano-montażowych związanych z utworzeniem linii oraz stacji została zakończona. Pod koniec kwietnia br. mają one uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
Linia Ełk Bis – Granica RP
Trwa budowa linii, której koszt całkowity wynosi ponad 572,8 mln zł, z czego ok. 185,5 mln zł stanowią unijne środki.
Stacja Stanisławów
Obiekt już powstał. Projekt jest w końcowej fazie realizacji rzeczowej, której zakończenie planowane jest na czerwiec 2015 r. Koszt to ok. 75,4 mln zł, kwota dofinansowania to ponad 34,1 mln zł.
Źródło: MIiR