Nowatorskie podejście do infrastruktury tramwajowej, precyzyjna prefabrykacja i rekordowo krótki czas realizacji – to cechy, które czynią modernizację rozjazdów na warszawskim placu Zawiszy pierwszym tego typu przedsięwzięciem na świecie. Projekt zrealizowany przez Grupę KZN Bieżanów we współpracy z Sika Poland
wprowadza nową jakość w budownictwie szynowym, pokazując, że Polska może wyznaczać kierunki rozwoju dla całego sektora tramwajowego w Europie i na świecie.
Każdego dnia przez plac Zawiszy przejeżdża ponad 600 tramwajów, co daje od 138 do 177 tys. osób dziennie. To jedno z najbardziej obciążonych skrzyżowań tramwajowych w Polsce, dlatego jego modernizacja musiała spełniać najwyższe wymogi techniczne i organizacyjne. Dzięki technologii CONTRACK czas prac został skrócony trzykrotnie w porównaniu do rozwiązań tradycyjnych, a uciążliwości dla mieszkańców – zminimalizowane.
– Zastosowanie prefabrykowanych rozjazdów w warunkach miejskich to rewolucja. Nasza modernizacja placu Zawiszy stanowi pierwsze na świecie wdrożenie tego typu technologii na dużą skalę. Udowodniliśmy, że nawet bardzo wymagające projekty można realizować szybciej, precyzyjniej i w sposób mniej uciążliwy dla otoczenia – podkreśla Grzegorz Leszczyński, wiceprezes zarządu Grupy KZN Bieżanów. – To nie tylko sukces technologiczny, ale i organizacyjny. Stworzyliśmy kompletny system, który może stać się standardem dla inwestycji tramwajowych w Europie i na świecie.
PERFEKCJA PREFABRYKACJI – OD PROJEKTU PO MONTAŻ
Prefabrykowane moduły torowe powstają w zakładzie w Krakowie, z zachowaniem ścisłej kontroli jakości. Przewidywana trwałość tak wykonanej nawierzchni to 30–40 lat, w tym elementów stalowych rozjazdu – ok. 10 lat, z możliwością wymiany zużytych stalowych części w ramach nocnych
prac utrzymaniowych. Każdy z modułów jest indywidualnie projektowany pod geometrię konkretnego skrzyżowania. Obejmuje on nie tylko płytę żelbetową i stalowy układ torowy, ale także zintegrowane wyposażenie: czujniki, odwodnienia, napędy zwrotnic czy systemy grzewcze.
– Każdy detal ma tu znaczenie – mówi Maciej Muszyński, dyrektor rozwoju sprzedaży krajowej w Sika Poland. – Moduły muszą być dopasowane z dokładnością do milimetra, gotowe do ułożenia w terenie w kilka godzin. W przypadku tradycyjnej technologii prace trwałyby tygodnie. Tu większość procesu została przeniesiona do hali produkcyjnej.
Montowane jak klocki – z pełną logistyczną precyzją – prefabrykaty przyjechały do Warszawy z bocznicy zakładu produkcyjnego. Wcześniej całość przeszła udany montaż próbny w Krakowie, będący potwierdzeniem powtarzalności i skuteczności technologii.
Co istotne, w trakcie prac na placu Zawiszy pojawiły się intensywne opady, które w tradycyjnym modelu realizacji inwestycji oznaczałyby kilkudniowe
przestoje z powodu konieczności ponownego dojrzewania betonu oraz potencjalnych napraw. W przypadku technologii CONTRACK, dzięki prefabrykowanym elementom z dojrzałego betonu oraz odpowiedniemu przygotowaniu i zabezpieczeniu placu budowy, prace udało się wznowić już po kilku godzinach. To kolejny dowód na to, że technologia ta pozwala skutecznie realizować modernizacje torowisk niezależnie od warunków atmosferycznych. Produkty Sika to chemia budowlana, która wspiera precyzję i trwałość.
Kluczowym elementem sukcesu technologii CONTRACK są specjalistyczne rozwiązania chemiczne marki Sika, które zapewniają:
- wytrzymałość i szczelność – poprzez zastosowanie Sika Icosit® KC 340/45, maszynowo aplikowanej żywicy poliuretanowej do mocowania szyn, zapewniającej sprężystość, tłumienie drgań i wtórnego hałasu, wysoką izolację elektryczną torowiska oraz odporność na warunki atmosferyczne;
- bezpieczeństwo montażu i szybki przyrost wytrzymałości – dzięki SikaGrout®, szybkowiążącym zaprawom montażowym;
- odporność na korozję spowodowaną prądami błądzącymi – poprzez użycie Sikadur®-53 do pokrycia stalowych elementów torowiska i prefabrykatów;
- zabezpieczenie nawierzchni betonowej – dzięki Sikafloor® CureHard LI oraz Sikafloor® ProSeal-12, chroniącym prefabrykaty przed nasiąkaniem, ścieraniem i promieniowaniem UV;
- hydrofobizację i impregnację końcową – poprzez zastosowanie Sikagard®-700 S, który dodatkowo redukuje przenikanie zanieczyszczeń oraz jonów chlorkowych.
– Zastosowane produkty Sika od początku projektowaliśmy z myślą o wymagających warunkach infrastruktury tramwajowej – podkreśla Tomasz Wesołowski, regionalny dyrektor sprzedaży Południowa Polska w Sika Poland. – Muszą być one odporne na dynamiczne obciążenia, zmienne
temperatury i intensywną eksploatację. Nasze rozwiązania skracają czas pracy, ale też realnie wydłużają żywotność torowisk.
WIELOWYMIAROWE KORZYŚCI DLA MIAST
Szybkość realizacji, precyzja montażu oraz minimalizacja robót na placu budowy przekładają się bezpośrednio na zmniejszenie kosztów pośrednich i ukrytych związanych z:
- organizacją objazdów i komunikacji zastępczej,
- zakłóceniami w ruchu ulicznym,
- spadkiem obrotów lokalnych firm,
- wydłużonym czasem przestojów infrastruktury miejskiej.
Technologia CONTRACK rozwiązuje te problemy u źródła – większość prac wykonuje się w hali produkcyjnej, a montaż w terenie trwa tylko kilka dni. Dzięki temu inwestycje torowe przestają być długotrwałym utrapieniem dla mieszkańców i budżetów samorządów.
POLSKA MYŚL INŻYNIERSKA Z GLOBALNYM POTENCJAŁEM
Realizacja na placu Zawiszy nie umknęła uwadze ekspertów z zagranicy. Projekt był prezentowany m.in. przedstawicielom firmy Volker Rail z Wielkiej Brytanii oraz Sika UK, którzy przyjechali do Warszawy, aby zobaczyć wdrożenie na żywo.
– To dowód, że technologia CONTRACK ma potencjał ekspansji na rynki międzynarodowe, poza Europę – mówi Tomasz Wesołowski. – Polska nie tylko nadąża za światowymi trendami, ale także sama je tworzy. Modernizacja placu Zawiszy to dowód na to, że nasz kraj może być centrum innowacyjnej prefabrykacji szynowej na skalę światową.
NOWY STANDARD W MODERNIZACJI TOROWISK
Zastosowanie technologii CONTRACK, opracowanej przez Grupę KZN Bieżanów i wspieranej produktami Sika Poland, to nie tylko nowy standard technologiczny, ale również nowe podejście do planowania i realizacji projektów infrastrukturalnych: szybciej, ciszej, precyzyjniej oraz trwalej.
– Jesteśmy gotowi, by technologię CONTRACK wdrażać na kolejnych rynkach. Zrealizowaliśmy już złożony projekt w Warszawie – teraz czas na świat – podsumowuje Grzegorz Leszczyński, wiceprezes zarządu Grupy KZN Bieżanów.
Sika Poland Sp. z o.o. ul. Karczunkowska 89, 02-871 Warszawa, tel. 22 272 87 00, sika.poland@pl.sika.com, pol.sika.com