Skanska-NDI podpisała z Gdańsk Transport Company (GTC) Umowę Wykonawczą dotyczącą 62-kilometrowego odcinka A1, łączącego okolice Grudziądza z Toruniem. Wartość inwestycji to 3145 mln zł.
Zgodnie z umową wstępną Skanska-NDI prowadzi od kilku miesięcy prace przygotowawcze. Dziś GTC zamknęło finansowanie projektu, co pozwala na rozpoczęcie prac budowlanych w pełnym zakresie. Dotychczas wybudowano drogi technologiczne wzdłuż większości planowanego odcinka – po nich prowadzony będzie ciężki transport. Zorganizowano też dojazdy do mostu przez Wisłę pod Grudziądzem, utworzone zostały place składowe, przeprowadzone badania geotechniczne i wstępne prace geodezyjne. Rozpoczęto również prace ziemne związane z przygotowaniem podłoża, w tym najgłębszą wymianę gruntów w Dźwierznie, sięgającą 22 m.
Skanska-NDI jest odpowiedzialna za projekt oraz budowę A1 na odcinku Nowe Marzy – Czerniewice. Zakres prac obejmuje remont 14 obiektów inżynieryjnych, rozbiórkę jednego oraz budowę 51 nowych, w tym dwóch dużych mostów przez Wisłę. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Wykonywany będzie metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Powstanie również 5 węzłów (w tym węzeł Warlubie znajdujący się na trasie odcinka Rusocin – Nowe Marzy), 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP), obwód utrzymania autostrady (OUA), 4 stacje poboru opłat (SPO) oraz plac poboru opłat (PPO). Do wykonania mamy ponad 13 mln m³ prac ziemnych, a do ułożenia 1,3 mln ton mas bitumicznych.
– W tej chwili przy budowie A1 zatrudnionych jest bezpośrednio 800 osób. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia z poprzedniego odcinka zakładamy, że łącznie z dostawcami i podwykonawcami w szczycie budowy będzie pracowało ok. 4 tys. osób. Przyjmujemy również, że będziemy wtedy korzystać z ponad 500 jednostek sprzętowych – mówi Piotr Janiszewski, dyrektor projektu A1.