Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Obwodnica Radomia otwarta

24.10.2018

Co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt, zaoszczędzą kierowcy podróżujący S7 z Warszawy na południe kraju. Otwarto blisko 25-kilometrową obwodnicę Radomia omijającą miasto po jego zachodniej stronie.

Przez blisko 200 lat wytyczony w czasach Królestwa Polskiego przez Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów Trakt Krakowski prowadził z Warszawy przez Radom do Michałowic na ówczesnej granicy z Wolnym Miastem Kraków. Jego szlakiem biegła DK7 zastępowana sukcesywnie przez ekspresową S7, która na niektórych odcinkach znacząco odbiega od historycznego traktu.

Tak właśnie jest na oddanej do ruchu dwujezdniowej obwodnicy Radomia. Trasę poprowadzono po nowym śladzie, omijając po zachodniej stronie miasto. Bezpieczniej, krócej i bardziej komfortowo dla podróżnych. Mniej uciążliwie dla mieszkańców Radomia.

 

Fot. Jan Krynicki

 

Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Koszt robót budowlanych to ok. 728, 2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Lata realizacji 2015–2018 (projektuj i buduj).

 

Oddana do użytku obwodnica Radomia to nie jedyny realizowany obecnie fragment S7 pomiędzy Warszawą i Krakowem. Od ubiegłego roku kierowcy korzystają z odcinka od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) i od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim (ok. 20 km). W 2020 r. zakończy się budowa odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km). Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km). Podpisano umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km), a w przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r., mniej więcej 200 lat od budowy pierwszych bitych odcinków Traktu Krakowskiego.

 

Źródło: GDDKiA

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube