Dwa miesiące przed ostatecznym terminem zakończenia inwestycji nastąpiło przekazanie do ruchu kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5 od węzła „Mieleszyn” do węzła „Gniezno Południe” (dł. 18,5 km).
Oddany do ruchu fragment S5 pozwoli wyjeżdżającym z Poznania dojechać trasą ekspresową nie tylko do węzła „Mieleszyn”, lecz aż za Gniezno, do węzła „Gniezno Południe”, na którym zjedziemy na drogę krajową nr 5, gdzie trwa przebudowa do parametrów drogi ekspresowej. W drugiej połowie 2019 r. planowane jest oddanie kolejnych odcinków S5 aż do połączenia z autostradą A1 w okolicach Grudziądza.
Droga ekspresowa S5 na odcinku Żnin–Gniezno przyczyni się w docelowym układzie drogowym do zapewnienia sprawnego połączenia autostrady A1 Gdańsk–Katowice z autostradą A2 Poznań–Warszawa i za jej pośrednictwem z drogami ekspresowymi S11 oraz S5 do Wrocławia. Inwestycja realizowana przez poznański oddział GDDKiA kończy się na granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Dalszy etap realizuje obecnie bydgoski oddział GDDKiA.
Dwujezdniowa droga ekspresowa przyczyni się do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta Gniezna, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa, ponadosiemnastokilometrowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla miasta drogami poprzez węzły Mieleszyn, Gniezno Północ i Kłecko. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu – bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem 19 obiektów inżynierskich: 4 mostów w ciągu drogi S5, 5 wiaduktów w ciągu S5, 9 wiaduktów nad S5, 1 przejście dla zwierząt.
Wybudowane zostały dwa miejsca obsługi podróżnych, powstały urządzenia związane z ochroną środowiska, a także urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu drogowego, oświetlenie i sprawne odwodnienie jezdni. Przeprowadzono badania archeologiczne na 15 stanowiskach archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 9 ha.
Najważniejsze informacje:
– Podpisanie umowy nastąpiło 3 grudnia 2014 r.
– Wykonawca – konsorcjum firm Budimex S.A. (lider) oraz Ferrovial Agroman S.A. (partner) – miał 22 miesiące na ukończenie robót (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
– Planowana data ukończenia robót to 3 lipca 2017 r.
– Wartość robót budowlanych to ponad 500 mln zł, z czego część stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
– Nadzór inwestorski nad całością robót prowadzi firma Lafrentz – Polska Sp. z o.o.
Źródło: GDDKiA