S19 Rzeszów Południe–Babica otrzymała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W ramach inwestycji powstanie tunel o długości 2255 m.
S19 Rzeszów Południe–Babica to 10-kilometrowy odcinek, który zbuduje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción w formule „projektuj i buduj”. Dla tego zadania została wydana decyzja ZRID i rozpoczęły się roboty budowlane. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje, wycinka drzew, odhumusowanie oraz prace archeologiczne. Wdrożona zostanie także tymczasowa organizacja ruchu oraz wykonane zostaną drogi dojazdowe do placu budowy.
Wjazd do tunelu na odcinku S19 Rzeszów Południe–Babica
Odcinek S19 Rzeszów Południe–Babica zlokalizowany jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów. S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
S19 Rzeszów Południe–Babica to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.
Tunel drogowy o długości 2255 m (w osi trasy) składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w wentylację półpoprzeczną. Powstaną dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Obiekt będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych – ADR). Prace przy jego drążeniu rozpoczną się w 2023 r. Będzie on wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
Droga S19 w województwie lubelskim – oddano kolejne odcinki
S19 Rudnik nad Sanem–Łowisko otwarta
S19 Lasy Janowskie–Zdziary gotowa