S10 Emilianowo–Solec zaprojektuje i wybuduje firma POLAQUA. Koszt budowy tego ośmiokilometrowego odcinka wyniesie blisko 240 mln zł.
Po analizie dziewięciu ofert złożonych na projekt i budowę S10 Emilianowo–Solec została wybrana firma POLAQUA z Piaseczna. Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. To ostatni z czterech odcinków S10 Bydgoszcz–Toruń, dla którego wyłoniono wykonawcę.
Odcinek S10 Emilianowo–Solec będzie miał długość 8,64 km. Rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach tej inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska.
Odcinek będzie stanowił szybkie połączenie drogowe m.in. z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym oraz dopełnienie południowego odcinka obwodnicy Bydgoszczy.
Wartość wybranej oferty wynosi niespełna 240 mln zł.
S10 Bydgoszcz–Toruń
Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Trasa docelowo połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy.
Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.). Budowa S10 Bydgoszcz–Toruń w systemie Projektu i buduj ma być realizowana w latach 2022–2026.
Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) decyzją z 4 czerwca 2021 r. wprowadził zmiany do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.
GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nad S10 oraz nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Wykonane mają zostać także: dodatkowe siedlisko zastępcze dla płazów i mikrosiedliska dla gadów.
Przed rozpoczęciem realizacji inwestycji konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz wiosennych tras migracji płazów.
Zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody wymusił zmianę systemu odwodnienia w części zadania, w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu Solca Kujawskiego.
Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowlanych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S10 Bydgoszcz Południe–Emilianowo z wykonawcą
Duża obwodnica Warszawy oraz ekspresówka S10. PLANY
DK 91 Markowice–Brudzowice w budowie