Ruszyła budowa nowego mostu na Widawie

15.01.2016

Będzie miał trzynaście przęseł i 750 m długości, a po każdej z jezdni auta poruszać się będą po dwóch pasach – rozpoczęła się budowa mostu na Widawie z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. Wykonawca trzeciego odcinka budowanej drogi ekspresowej S5 złożył również projekty wykonawcze, osiągając w ten sposób drugi kamień milowy inwestycji.

Żelbetowy most stanie w bliskim sąsiedztwie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław Północ. Będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne (od zewnątrz), a także zapasowy trzeci pas na obu jezdniach od strony pasa rozdziału (od wewnątrz) – na wypadek ewentualnej przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej S5. Ponieważ teren jest trudny, zalewowy, dlatego firma Astaldi (wykonawca trzeciego odcinka S5 od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ) postanowiła posłużyć się przy budowie mostu metodą nasuwania podłużnego. Sprawdza się ona doskonale w takich warunkach i pozwala unikać stosowania ciężkich dźwigów.

 

 

Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami, które betonuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach (wytwórniach) przed przyczółkami mostu. Segment ma formę jednokomorowej skrzyni o kształcie odwróconego trapezu, zbrojonej i betonowanej. Gdy jeden odcinek pomostu jest już gotowy, zostaje przesunięty do przodu za pomocą specjalnych siłowników hydraulicznych, a w wytwórni powstaje kolejny, który będzie nasuwany wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. Do pierwszego nasuwanego segmentu zamocowany jest stalowy dziób prowadzący (awanbek) o długości 36 m i wysokości ponad 3 m. Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. W tej chwili awanbek dotarł do pierwszej przypory.

Montaż każdego segmentu mostu, który ma długość 30 m i wagę 900 ton, trwa około tygodnia, a każda z dwóch jezdni zostanie zbudowana z 26 takich segmentów – mówi Łukasz Czeleko, kierownik budowy z firmy Astaldi. – Będą one nasuwane częściowo od strony Wrocławia po lekkim łuku o promieniu 2800 m, od podpory P14 do podpory P8, natomiast od strony Poznania po linii prostej od podpory P1 do P8. Ostatnim elementem nasuwania będzie wykonanie styku montażowego.

Gdy most będzie już gotowy, cały sprzęt stosowany nad Widawą zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy dużo mniejszego (długość ok. 200 m) mostu nad rzeką Ławą.

Metodę nasuwania podłużnego opracowano w latach 60. XX w. Jej najsłynniejszym zastosowaniem było wybudowanie wiaduktu w Millau w południowej Francji, najwyższej tego typu konstrukcji w Europie. W Polsce tą metodą wykonano m.in. trzy wiadukty w ciągu autostrady A-1 Gdańsk-Grudziądz, wiadukt w węźle Czerniakowskim w Warszawie, wrocławską estakadę Gądowiankę oraz Most Rędziński w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

 

 

Firma Astaldi złożyła też inżynierowi kontraktu projekty wykonawcze, szczegółowe specyfikacje techniczne oraz przedmiary robót na cały projektowany odcinek. Zgodnie z kontraktem z GDDKiA miała na to 16 miesięcy od jego podpisania. To dla wykonawcy drugi z trzech najważniejszych kamieni milowych w procesie realizacji umowy. Przedłożenie kompletnych projektów i osiągnięcie drugiego kamienia milowego oznacza zamknięcie etapu projektowania i skupienie się wykonawcy na realizacji prac drogowych i mostowych.

Astaldi wybuduje 19-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.

 

 

Najważniejsze dane obiektu MS-41 (most na Widawie w ciągu drogi ekspresowej S5):

– Długość pomostu: 750,20 m

– Szerokość całego obiektu: 35,08 m

– Parametry jezdni: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden pas zapasowy (3 x 3,50 m) oraz pas awaryjny (2,50 m)

– Konstrukcja mostu: most żelbetowy, sprężony, z trzynastoprzęsłowym ustrojem niosącym; przyczółki żelbetowe, masywne, podpory pośrednie – żelbetowe słupowe z poszerzoną głowicą.

– Rozpiętość przęsła: 9 przęseł o rozpiętości po 60 m, 2 przęsła o rozpiętości 56 m i 2 przęsła o rozpiętości 48 m.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in