Rosja wkrótce stanie się drugim największym rynkiem centrów handlowych w Europie

21.05.2013

Według najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield Rosja wkrótce zostanie drugim największym rynkiem centrów handlowych w Europie, wyprzedzając pod tym względem Wielką Brytanię.

Z raportu dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development 2013 wynika, że największymi rynkami pod względem zasobów powierzchni w centrach handlowych są Francja i Wielka Brytania, na które przypada odpowiednio 16,95 mln m² i 16,48 mln m². Jednak trzecia w rankingu Rosja z zasobami wynoszącymi 16,47 mln m² wkrótce wyprzedzi Wielką Brytanię ze względu na planowane inwestycje na poziomie 2,4 mln m² w latach 2013-2014, co stanowi prawie jedną czwartą (22%) łącznej podaży w przygotowaniu w Europie w tym okresie.

Na drugiej pozycji rankingu rynków, na których przygotowywana jest największa ilość nowej powierzchni handlowej w latach 2013-2014, znalazła się Turcja z ponad 1,5 mln m² GLA, z czego ponad 50% powstanie w Stambule. Jeżeli wszystkie projekty zostaną ukończone w terminie, Turcja może odnotować wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych do końca 2014 r. o 23%.

Neal Best, Associate Director z europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield, powiedział: Oprócz Rosji i Turcji dwucyfrowy wzrost podaży do końca 2014 r. możliwy jest także w Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii i na Ukrainie, co świadczy o rosnącym udziale Europy Środkowo-Wschodniej w nowych zasobach powierzchni w centrach handlowych w Europie.

 

GŁÓWNE OBIEKTY W PRZYGOTOWANIU

KRAJ

MIASTO

NAZWA OBIEKTU

GLA (MKW.)

ROK

Rosja

Moskwa

Avia Park

231 000

2014

Turcja

Stambuł

Vialand AVM

140 000

2013

Ukraina

Kijów

Respublika

140 000

2013

Rosja

Moskwa

Columbus

140 000

2013

Włochy

Villesse

Villesse Shopping

90 000

2013

Niemcy

Berlin

Leipziger Platz

80 000

2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W 2012 r. łączna podaż nowej powierzchni w centrach handlowych Europy wyniosła 5,7 mln m², z czego prawie 65% przypadło na Europę Środkowo-Wschodnią. 

 

Według autorów raportu tegoroczna podaż nowej powierzchni w Europie może wynieść 7 mln m² i być najwyższa od 2009 r., gdy oddano do użytku 7,8 mln m². Wynika to głównie z faktu, że realizacja kilku inwestycji na niektórych rynkach została opóźniona w ubiegłym roku z powodu trudności z uzyskaniem finansowania i termin ich ukończenia przesunięto z drugiej połowy 2012 r. na bieżący rok. 

W 2013 r. powstanie 215 nowych centrów handlowych w Europie, w tym 147 w Europie Środkowo-Wschodniej. Ponadto na bieżący rok planowana jest rozbudowa kolejnych 109 obiektów, z czego 77 w Europie Zachodniej. Natomiast w 2014 r. nowa podaż powierzchni w centrach handlowych może wynieść 3,7 mln m², czyli tylko nieznacznie przekroczy połowę tegorocznej prognozowanej podaży.

W drugiej połowie 2012 r. zasoby powierzchni w centrach handlowych w Europie wzrosły o 3,4 mln m², przy czym na Rosję przypadło 33% nowej podaży, czyli 1,1 mln m². W tym czasie otwarto łącznie 100 nowych centrów handlowych: 66 w Europie Środkowo-Wschodniej i 34 w Europie Zachodniej. Największym nowym obiektem ukończonym w tym okresie było centrum handlowe Marmara Park w Stambule o powierzchni 100 000 m². Ponadto ukończono rozbudowę 59 obiektów handlowych (12 w Europie Środkowo-Wschodniej i 47 w Europie Zachodniej). Jednak obiektem, w którym oddano do użytku najwięcej nowej powierzchni w ramach pojedynczej zrealizowanej inwestycji, był drugi etap Puerta Venecia w hiszpańskiej Saragossie, gdzie istniejący park handlowy rozbudowano o 123 475 m². W marcu 2013 r. otwarto dwa kolejne duże centra handlowe: Trinity Leeds o powierzchni 75 900 m² w Wielkiej Brytanii oraz Paradise Center o powierzchni 80 000 m² w stolicy Bułgarii Sofii.

W drugiej połowie 2012 r. wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych w Europie przekroczyła 21 mld euro, co stanowi wzrost o 9 mld euro w porównaniu z poprzednimi sześcioma miesiącami. Dla porównania wolumen transakcji w drugim półroczu 2011 r. wyniósł 19,4 mld euro. Udział rynku nieruchomości handlowych w łącznej wartości transakcji inwestycyjnych w drugiej połowie 2012 r., który wyniósł 28%, był zbliżony do odnotowanego w tym samym okresie w 2011 r. i wzrósł o 7% w porównaniu z pierwszym półroczem 2012. Największy wolumen transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych odnotowano w Wielkiej Brytanii i Niemczech, na które łącznie przypadła ponad połowa obrotów w Europie.

Mike Rodda, dyrektor działu ds. inwestycji w nieruchomości handlowe w krajach EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: W pierwszym kwartale 2013 r. wolumen obrotów na rynku inwestycji w nieruchomości handlowe wyniósł tylko 8,4 mld euro, czyli o 5,4 mld euro mniej niż w czwartym kwartale 2012 r. Pomimo silnego popytu na najlepsze aktywa prognozy na pozostałe miesiące 2013 r. są nadal ostrożne. Dostęp do kapitału jest nadal dla wielu utrudniony, a niewystarczająca podaż atrakcyjnych obiektów w połączeniu z selektywnym popytem najemców może dodatkowo spowolnić aktywność inwestycyjną.

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in