Road surfaces – construction, maintenance and new technologies

18.02.2013

Posłuchaj: Pobierz:

DURABILITY, SAFETY AND COMFORT

Road engineers estimate that pavements, depending on the surface material used as well as the quality of construction, assume a design life of 20 years (for flexible or semi-rigid surfaces) or even 30 years (for rigid ones). The key aspect is, however, the appropriate arrangement of particular layers, their thickness, dewatering and drainage. The roadbase and subbase, responsible for the bearing capacity as well as transmission of traffic loads to the subgrade, constitute the main structural elements of the pavement. Equally important function is performed by the base course, since it provides better spreading of traffic loads. Finally, the wearing course determines good driving comfort on the road whose texture and roughness guarantee adequate skid resistance. At the same time, it protects the lower layers from water and frost damage.

Road surfaces that are subject to weather conditions and heavy use often experience many damages that may have serious safety implications for their users. Among the most common problems are cracks, potholes, ruts, loss of skidding resistance, ponding and many others. If these defects are not addressed quickly, they may extend to more serious ones, such as permanent subgrade deformations.

PAVEMENT MATERIALS

Asphalt and concrete are, without any doubt, the most popular paving materials. In Europe, asphalt pavements (mainly on flexible base) account for almost 90% of total road length. In Poland, the so-called bituminous mixes have gained in great popularity over the last 20 years. They usually comprise of mineral aggregates of different sizes, asphalt binder, air, fillers, and other additives. The choice of bituminous mixture type depends on several factors and covers: asphaltic concrete, stone mastic asphalt (SMA), mastic asphalt, open-graded asphalt mixtures, porous asphalt or crumb rubber-modified asphalt.

„NEW GENERATION” SURFACES

The last two of the above-mentioned types show, so to speak, the direction the modern road infrastructure is currently heading in, that is buil-ding low noise road surfaces as well as using recycled materials in their construction. Porous asphalt, due to a very high interconnected void content (15% to 25% compared to 3% to 5% for conventional asphalt), allows for the appropriate flow of water and air. Not only does it improve drainage capabilities, but it also reduces the noise generated by tyre/road interaction by even 5 dB. As for the environmental perfor-
mance and sustainable development, it becomes quite a common practice to use demolition waste, industrial by-products (e.g. slag) or recycled tire rubber in road surfacing.

Magdalena Marcinkowska

Fot. K. Wiśniewska

GLOSSARY:

road surface/pavement –nawierzchnia drogowa

road network –sieć dróg

traffic volume/intensity –natężenie ruchu

design life –okres eksploatacji

flexible surface –nawierzchnia podatna

rigid surface –nawierzchnia sztywna

roadbase –podbudowa zasadnicza

subbase –podbudowa pomocnicza

bearing capacity –nośność

subgrade –podłoże

base course (also binder course) –warstwa wiążąca

wearing course (also surface course) –warstwa ścieralna

pothole –wybój, dół

rut –koleina

permanent subgrade deformation –trwałe odkształcenie podłoża gruntowego

total road length –ogólna/całkowita długość dróg

bituminous mixes –mieszanki bitumiczne/mineralno-asfaltowe

aggregate –kruszywo

asphalt binder –lepiszcze asfaltowe/bitumiczne

asphaltic concrete –beton asfaltowy

stone mastic asphalt –mastyks grysowy

open-graded –o uziarnieniu nieciągłym

porous asphalt –asfalt porowaty/drenażowy

to head in the direction –podążać/zmierzać w kierunku

void –wolna przestrzeń

drainage capabilties –właściwości drenażowe

demolition waste –gruz budowlany

industrial by-products –odpady przemysłowe

slag– żużel

Tłumaczenie

Nawierzchnie drogowe – konstrukcja, utrzymanie i nowe technologie

Infrastruktura drogowa to temat, który – szczególnie w Polsce – wywołuje zaciekłe dyskusje, gdy tylko jest poruszany. Stał się jeszcze bardziej kontrowersyjny, kiedy Polska wstąpiła do UE, a kilka lat póŸniej przygotowywała się do Euro 2012. Te dwa wydarzenia zrodziły potrzebę rozwoju polskiej sieci dróg tak, by spełniały one europejskie standardy. Dodatkowo, w obliczu wciąż rosnącego natężenia ruchu, konieczna wydaje sie budowa trwałych, bezpiecznych i proekologicznych nawierzchni drogowych.

TRWAŁOŚĆ, BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT

Inżynierowie budownictwa drogowego szacują, że okres eksploatacji nawierzchni drogowych – w zależności od rodzaju zastosowanego materiału, a także od jakości samej konstrukcji, wynosi 20 lat (dla nawierzchni podatnych i półsztywnych) lub nawet 30 lat (dla nawierzchni sztywnych). Kluczowym aspektem jest jednak odpowiedni układ poszczególnych warstw, ich grubość, odwodnienie i drenaż. Podbudowa zasadnicza i pomocnicza, odpowiedzialne za nośność i przenoszenie obciążeń ruchowych na podłoże gruntowe, stanowią główne elementy strukturalne nawierzchni. Równie ważną funkcję pełni warstwa wiążąca, jako że zapewnia lepsze rozłożenie naprężeń. Ostatecznie warstwa ścieralna decyduje o komforcie jazdy na drodze, której tekstura i szorstkość gwarantują odpowiednią odporność na poślizg. Jednocześnie chroni też niższe warstwy przed działaniem wody i mrozu.

Nawierzchnie drogowe narażone na działanie czynników środowiskowych oraz obciążenie pojazdów często ulegają uszkodzeniom, które niosą poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa ich użytkowników. Najczęściej występującymi problemami są: spękania, wyboje, koleiny, brak przyczepności, zastoiska wody i wiele innych. Jeśli te usterki nie zostaną szybko naprawione, mogą przeobrazić się w dużo poważniejsze, jak na przykład trwałe odkształcenia podłoża gruntowego.

DROGOWE MATERIAŁY BUDOWLANE

Asfalt i beton to bez wątpienia najpopularniejsze materiały do budowy nawierzchni drogowych. W Europie nawierzchnie asfaltowe (głównie na podbudowach podatnych) stanowią prawie 90% ogólnej długości dróg. W Polsce, na przestrzeni ostatnich 20 lat, dużą popularność zyskały tak zwane mieszanki mineralno-asfaltowe. Zwykle składają się one z kruszywa o różnej wielkości ziaren, lepiszcza asfaltowego, powietrza, wypełniaczy i innych dodatków. Wybór odpowiedniego rodzaju mieszanki bitumicznej zależy od kilku czynników i obejmuje: beton asfaltowy, mastyks grysowy (SMA), asfalt lany, mieszanki mineralno-asfaltowe o nieciągłym uziarnieniu, asfalt porowaty czy asfalt modyfikowany granulatem gumowym.

NOWOCZESNE NAWIERZCHNIE DROGOWE

Dwa ostatnie spośród wymienionych rodzajów wyznaczają niejako kierunek, w jakim podąża obecnie nowoczesna infrastruktura drogowa, tj. budowa cichych nawierzchni drogowych oraz wykorzystanie materiałów z recyklingu do ich konstrukcji. Asfalt porowaty, z powodu bardzo dużej zawartości połączonych wolnych przestrzeni (15–25% w porównaniu do 3–5% dla asfaltu konwencjonalnego), umożliwia odpowiedni przepływ wody i powietrza. Nie tylko poprawia to właściwości drenażowe, ale zmniejsza również hałas generowany przez interakcję opona-nawierzchnia nawet o 5 dB. Jeśli chodzi zaś o oddziaływanie na środowisko i zrównoważony rozwój, całkiem popularną praktyką stało się zastosowanie w nawierzchniach drogowych gruzu budowlanego, odpadów przemysłowych (np. żużlu), czy też gumy pochodzącej z recyklingowanych opon.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in