Pobiedziska i Kobylnica zyskały nowoczesne dworce dzięki ich kapitalnemu remontowi. Prace trwały 2 lata, a koszt przebudowy obu obiektów wyniósł ponad 12 mln zł.
Historyczne dworce Pobiedziska i Kobylnica zostały otwarte po przebudowie.
Dworzec Pobiedziska powstał w 1872 r. Teraz w ramach inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz z ceglanymi detalami architektonicznymi oraz oliwkowo-zielona, odtworzona na wzór historycznej, stolarka okienna i drzwiowa. Na fasadzie dworca umieszczono nowe, podświetlane szyldy z nazwą stacji, napis „dworzec kolejowy” oraz oprawy oświetleniowe, które nocą światłem podkreślają bryłę obiektu. Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku składa się z nowocześnie urządzonej poczekalni. Znajdują się tu ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W poczekalni zamontowano również nowoczesne oświetlenie oraz automatyczny defibrylator. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znalazły się pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. Pozostałą powierzchnię na parterze i piętrze wynajął samorząd, który planuje otworzyć tam bibliotekę.
Dworzec w Pobiedziskach (fot. MI)
Dworzec w Kobylnicy
Dworzec w Kobylnicy został wybudowany w 1914 r. Teraz odnowiono jego fasadę wraz z detalami architektonicznymi. Odzyskała ona jasny kolor, która pasuje do odtworzonej na wzór historycznej zielonej stolarki okiennej i drzwiowej oraz ciemnego poszycia dachowego. Na elewacji umieszczono podświetlane szyldy z nazwą dworca (od strony peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” (od strony miasta). Budynek zyskał również nową iluminację nocną podkreślającą jego bryłę. Centrum obsługi podróżnych usytuowano w holu dworca, będącym jednocześnie poczekalnią. Wykonano tam szarą posadzkę. Ściany w kolorze szaro-beżowym wyłożono wielkoformatowymi płytami imitującymi naturalny kamień. Sufit jest biały z nowoczesnymi kwadratowymi oprawami oświetleniowymi. We poczekalni znajdują się ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz defibrylator. W sąsiedztwie zlokalizowano toalety. We wschodniej przybudówce dworca mieści się punkt pocztowy, natomiast w zachodniej – świetlica wiejska o powierzchni ponad 100 m².
Oba dworce Pobiedziska i Kobylnica wyposażono także w szereg rozwiązań sprawiających, że stały się one bardziej przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Wyeliminowano bariery architektoniczne oraz pojawiły się na nich usprawnienia, m.in.: ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz. Do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej dostosowano dworcowe toalety.
Dworce stały się również bardziej ekologiczne. Budynki ocieplono od wewnątrz, a także wymieniono w nich stolarkę okienną i drzwiową na taką o niskim współczynniku przenikania ciepła. Poza tym zainstalowano pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie w technologii LED oraz nowoczesne systemy zarządzania budynkiem (BMS), które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Natomiast o bezpieczeństwo na dworcach i w ich otoczeniu zadbają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Obydwa budynki to obiekty historyczne, które były modernizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ich przebudowa trwała prawie 2 lata. Koszt modernizacji dworca w Pobiedziskach wyniósł 6,88 mln zł brutto, a w Kobylnicy – 5,71 mln zł brutto. Wykonawcą robót budowlanych była firma Agrobex Sp. z o.o., a dokumentację projektową przebudów opracowała pracownia architektoniczna WK Architekci ze Swarzędza.
Źródło: PKP S.A.
Przeczytaj też:
Gorzkowice i Wilkoszewice mają nowoczesne dworce
Dolina Popradu zyska nowoczesne dworce
Dworzec w Sochaczewie w przebudowie