Książka obiektu budowlanego istotnym zbiorem informacji o jakości zarządzania obiektem budowlanym

09.09.2009

Nie da się dobrze zarządzać obiektem budowlanym bez informacji, które zawiera prawidłowo prowadzona książka obiektu budowlanego.

W lipcu 2009 r. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego zwrócił uwagę wojewódzkim inspektorom nadzoru budowlanego na konieczność bezwzględnego egzekwowania obowiązków związanych z prowadzeniem książki obiektu budowlanego przez właścicieli i zarządców obiektów.
Wszelkie kwestie związane z tym dokumentem regulują przepisy Prawa budowlanego oraz rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. Nr 120, poz. 1134).
Niespełnienie obowiązku prowadzenia książki jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny.
W Polsce według mojego szacunku obecnie jest ok. 700 tys. obiektów kubaturowych będących budynkami, których powierzchnia użytkowa jest większa niż 300 m2. Z tego obiekty będące budynkami jednorodzinnymi − o podanej powierzchni − to nie więcej niż 5%. Wobec tego tylko dla obiektów budowlanych kubaturowych będących budynkami powinno być prowadzonych ok. 665 tys. książek obiektów.
Z uwagi na to, że prowadzenie książki obiektu budowlanego obowiązuje również innego rodzaju obiekty budowlane będące obiektami kubaturowymi, ale niebędące budynkami (np. silosy, zbiorniki), oraz te, które nie są obiektami kubaturowymi – pomijając tu książki drogowe lub książki obiektów mostowych − jeżeli są prowadzone na postawie przepisów o drogach publicznych (tzw. obiekty inżynieryjne), to liczbę książek budowlanych, które powinny być obecnie prowadzone, szacuje się na prawie jeden milion.
 
© Donald Joski – Fotolia.com
 
W mojej ocenie może 40% obiektów z wymienionej liczby jednego miliona posiada książki obiektu, z czego nie więcej niż 10% prowadzonych jest prawidłowo, tj. zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Przyczyn jest kilka:
Nieprzestrzeganie prawa przez właścicieli lub reprezentujących ich zarządców.
Zbyt mało (ok. 30 tys.) licencjonowanych zarządców.
Finansowanie kosztów utrzymania obiektu budowlanego w należytej sprawności technicznej.
Obiekty budowlane są miejscem bardzo wielu placów budów, w tym budów w tzw. szarej strefie, a faktu wykonywania prac remontowych itp. nie rejestruje się w książce obiektu.
Zadaję sobie wiele razy pytanie, czym w końcu jest ta książka obiektu budowlanego.
Znajomość jej treści oraz wielokrotne uczestnictwo w ocenie książek obiektów budowlanych pozwala mi nazwać ją zbiorem podstawowych procedur zarządczych, których wykonanie jest gwarancją dobrego gospodarowania obiektem budowlanym. Po zapoznaniu się z treścią książki obiektu można powiedzieć − z dużą dokładnością − czy obiekt jest dobrze czy źle zarządzany oraz dobrze czy źle eksploatowany.
Potwierdzeniem braku należytego zainteresowania problematyką eksploatacji lub inaczej użytkowania obiektu budowlanego jest brak jednoznacznej definicji tego problemu np. w Prawie budowlanym oraz w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
Powszechnie wiadomo, że przeciętnie w Polsce w kosztach eksploatacji obiektu budowlanego ewidencjonowane nakłady całkowite na utrzymanie jego stanu technicznego nie przekraczają 5% łącznie z amortyzacją. Uznaje się więc, że jest to problem drugorzędny. Za czynniki decydujące przyjmuje się płace i wydatki energetyczne, które dominują w bud-żecie, spychając problem nakładów na utrzymanie stanu technicznego i kwestię jakości technicznej obiektu na plan dalszy. Tymczasem jeśli w pierwszych 20 latach trwania obiektu budowlanego następuje jego zużycie techniczne w ok. 30%, to po dalszych 20 latach obiekt budowlany – przy braku odnowy technicznej – w 100% zatraca techniczne bezpieczeństwo eksploatacji. Nie doceniając wagi eksploatacji obiektów budowlanych, w tym prawidłowego prowadzenia ich książek obiektów, doprowadzono do fatalnego stanu większość z nich; dotyczy to m.in. zarówno budownictwa wielorodzinnego, użyteczności publicznej, jak i infrastruktury technicznej.
 
Rys. Algorytm przygotowania do kontroli obiektu budowlanego
 
Znaczącą odpowiedzialność za jakość eksploatacji  obiektów, w tym za prowadzenie książek obiektów oraz poszanowanie istniejącego prawa, ponosi środowisko budowlane, w tym członkowie PIIB. Łamanie przepisów często potwierdza m.in. konfrontacja książki obiektu z dokumentacją techniczną.
Bardzo istotne w procesie eksploatacji obiektu budowlanego są jego okresowe kontrole, w tym szczególnie kontrola co pięć lat. Z praktyki wynika, że z dobrze przygotowanej i przeprowadzonej kontroli stanu technicznego obiektu zarządzający otrzymuje obiektywny obraz jego aktualnego stanu technicznego oraz istotne informacje dotyczące konserwacji, remontów i modernizacji. Ponadto zespół prowadzący kontrolę obiektu co pięć lat określa warunki, na jakich obiekt może być dopuszczony do dalszej eksploatacji – użytkowania. Dlatego istotne jest, by kontrole były dostatecznie szczegółowe oraz – zwłaszcza w przypadku większej liczby obiektów – stanowiły zbiór informacji porównywalnych.
Na podstawie własnej praktyki mogę stwierdzić, że bez dobrej informacji o stanie technicznym obiektu budowlanego nie jest możliwa jego prawidłowa eksploatacja oparta na realnym rachunku ekonomicznym.
Dla zobrazowania ważnego przedsięwzięcia, jakim jest kontrola okresowa obiektu, przedstawiono algorytm jej przygotowania, który powinien stosować zarządca obiektu. Tylko dla obiektów mieszkalnych wielorodzinnych istnieją przepisy określające warunki techniczne ich użytkowania. W przypadku innego rodzaju obiektów takich rozwiązań formalnie brak, są natomiast opracowywane i funkcjonują ustalenia środowiskowe.
W praktyce kilka ośrodków upowszechnia swoje opracowania dotyczące eksploatacji
i okresowej kontroli obiektów. Zachęcam do korzystania z tych wzorców, a także tworzenia własnych. Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości, w której za omawianą problematykę odpowiadam, deklaruje udzielenie pomocy zainteresowanym w wykorzystaniu jej doświadczeń w tym zakresie.
 
 
mgr Waldemar Mazan
wiceprezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości
 
 
 
Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1134)
 
§ 5. Wpisy do książki obejmują:
1)podstawowe dane identyfikujące obiekt:
a)rodzaj obiektu i jego adres,
b)właściciela, zarządcę – nazwę lub imię i nazwisko,
c)protokół odbioru obiektu – numer i datę sporządzenia,
d)pozwolenie na użytkowanie obiektu – nazwę organu, który wydał, numer i datę wydania,
e)zmianę właściciela lub zarządcy – numer i datę protokołu przejęcia obiektu,
f)wpis o zamknięciu książki, datę jej założenia;
2)dane ogólne o obiekcie wraz z wykazem dokumentacji, w tym dokumentacji technicznej przekazanej właścicielowi (zarządcy) przy zakładaniu książki;
3)plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczanego za pomocą tych sieci, a w szczególności gazu, energii elektrycznej i ciepła;
4)protokoły kontroli oraz badań określonych w art. 62 ust. 1 i 2 ustawy Prawo budowlane oraz przeprowadzonych remontów i przebudowy obiektu.
§ 6. 1. Wpisy do książki powinny być dokonywane w dniu zaistnienia okoliczności, dla której jest wymagane dokonanie odpowiedniego wpisu.
2.Wpis do książki powinien:
1)zawierać dane identyfikujące dokument będący przedmiotem wpisu, określać ważne ustalenia w nim zawarte oraz dane identyfikujące osobę, która dokument wystawiła;
2)cechować się jednoznacznością i zwięzłością.
3.Wpisów, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. a i b, dokonuje właściciel lub zarządca obiektu albo osoba upoważniona przez właściciela lub zarządcę.
4.Sprostowania błędów we wpisach dokonuje się przez przekreślenie wyrazów pojedynczą linią oraz umieszczenie daty i podpisu osoby dokonującej zmiany.
 

 
 
Algorytm przygotowania do kontroli obiektu budowlanego
Tab. 1. ZAKRES KONTROLI PRZEPROWADZANEJ CO PIĘĆ LAT
                      ELEMENTÓW WIELORODZINNEGO BUDYNKU MIESZKALNEGO
…………………………………………………………………………………………………………
/Aktualna nazwa obiektu /
…………………………………………………………………………………………………………….
/Adres obiektu /
………………………………………………         ………………………………
                      /Numer wg POKB/                                                     /Nr ewidencyjny księgowy – tzw. ST/
 
Lp.
Elementy obiektu lub budowli do oceny podczas przeglądu
Podstawa prawna
do prowadzenia
oceny okresowej
Ustalenie, co realizować
„+”
realizacja
„-„
nie realizować
1
2
3
4
5
1.
Konstrukcja dachu
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 1 p. 3
 
 
2.
Pokrycie dachowe i obróbki blacharskie
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 3 i 4
 
 
3.
Elementy odwodnienia obiektu
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 3
 
 
4.
Kominy i przewody kominowe (dym., spal., went.)
Art. 62.1 p. 1c; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
5.
Ściany zewnętrzne (attyki, filary, gzymsy)
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 1
 
 
7.
Elewacja
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 1
 
 
8.
Mocowanie urządzeń do ścian zewnętrznych i dachów
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 2
 
 
9.
Stolarka zewnętrzna
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 1
 
 
10.
Stolarka wewnętrzna
§ 6, § 5 ust. 1 p. 1
 
 
11.
Stropy
Art. 62.1 p. 1a § 5 ust. 1 p. 3
 
 
12.
Posadzki i podłogi
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
13.
Ściany działowe
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
14.
Piece i trzony kuchenne
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
15.
Tynki wewnętrzne
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
16.
Klatki schodowe
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 1 p. 3
 
 
17.
Piwnice
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 1 p. 3
 
 
18.
Fundamenty
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 1 p. 3
 
 
19.
Kotłownie
Art. 62.1 p. 1a
 
 
20.
Przyłącza gazu
Art. 62.1 p. 1c; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
21.
Rozdzielnie elektryczne
§5 ust. 1 p. 1
 
 
22.
Węzeł cieplny
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 5
 
 
23.
Pomieszczenie wodomierza
Art. 62.1 p. 1a
 
 
24.
Pralnie
Art. 62.1 p. 1a; § 5 ust. 2 p. 5
 
 
25.
Suszarnie
Art. 62.1 p. 1a
 
 
26.
Inne pomieszczenia techniczne lub gospodarcze
Art. 62.1 p. 1a
 
 
27.
Instalacja odgromowa obiektu
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
28.
Instalacja wodociągowa wody zimnej w obiekcie
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
29.
Instalacja wodociągowa wody zimnej lokali
§ 5 ust. 1 p. 1; §6 
 
 
30.
Instalacja wodociągowa wody ciepłej w obiekcie
Art. 62.1 p. 2; §5 ust. 2 p. 5
 
 
31.
Instalacja wodociągowa wody ciepłej lokali
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 2 p. 5
 
 
32.
Instalacja kanalizacyjna obiektu (odprowadzenie ścieków)
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 2 p. 7
 
 
33.
Instalacja kanalizacyjna lokali
§ 5 ust. 1 p. 1; § 6
 
 
34.
Instalacja gazowa obiektu
Art. 62.1 p. 1c; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
35.
Instalacja gazowa lokali
Art. 62.1 p. 1c; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
36.
Instalacja c.o. obiektu
§ 5 ust. 2 p. 5
 
 
37.
Instalacja c.o. lokali w obiekcie
§ 5 ust. 2 p. 5
 
 
38.
Instalacja elektryczna obiektu
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
39.
Instalacja elektryczna lokali
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
40.
Instalacja wentylacyjna i klimatyzacji obiektu
Art. 62.1 p. 1b
 
 
41.
Instalacja wentylacji i klimatyzacji lokali
Art. 62.1 p. 1b
 
 
42.
Urządzenia zabezpieczenia ppoż. obiektu
§ 5 ust. 2 p. 6
 
 
43.
Urządzenia zabezpieczenia ppoż.
§ 5 ust. 2 p. 6
 
 
44.
Urządzenia ochrony środowiska obiektu
Art. 62.1 p. 1b
 
 
45.
Przejścia przyłączy przez ściany budynku
§ 5 ust. 2 p. 8
 
 
46.
Mała architektura
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
47.
Drogi i place przyobiektowe
 Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
48.
Inne nie wymienione elementy związane z obiektem jak: (wymień poniżej)
§ 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
49.
Wydzielone parkingi
 Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
50.
Ogrodzenie terenu
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
i § 6
 
 
51.
Oświetlenie trenu
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
 i § 6
 
 
52.
Lokalna sieć wodociągowa
 § 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
53.
Lokalna sieć kanalizacyjna
 § 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
54.
Lokalna sieć elektryczna
Art. 62.1 p. 2; § 5 ust. 1 p. 1
 
 
55.
Lokalna sieć telefoniczna
§ 5 ust. 1 p. 1 i § 6
 
 
56.
Lokalne tereny zielone
Art. 62.1 p. 2; § 6
 
 
 
Legenda:
1. W kolumnie 3 przywołano nr artykułu z Prawa budowlanego oraz nr paragrafu z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 74, poz. 836). Wymieniony zakres jest propozycją autorską wynikającą z potrzeb racjonalnego zarządzania obiektem budowlanym.
2. Pismem pogrubionym podano zakres obowiązkowy do kontroli, bez pogrubienia – elementy do rozważenia.
 
Dla ułatwienia osobom podejmującym i realizującym okresową kontrolę obiektów budowlanych proponuje się wykorzystanie wzorców zasad badania jakości książki obiektu budowlanego i ich użycia podczas kontroli. Wzorce te prezentują tabele 2, 3 i 4.
 
Tab. 2. Informacja o stanie zapisów w książce obiektu wymaganych obowiązującymi przepisami prawnymi
                 
Lp.
Wyszczególnienie
Określenie stanu
Uwagi
Tak „+”
Nie „–”
Nie dotoczy
„0”
1
2
3
4
5
6
1.
Czy KOB posiada trwałe zabezpieczenie
swojej stronicowej zawartość zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem o jej ustanowieniu i prowadzeniu
 
 
 
 
2
Czy jest data wydania jest aktualny nr KOB i data jej wydania – założenia (strona tytułowa KOB)
 
 
 
 
3.
Czy nazwa obiektu jest zgodna m.in.       z ewidencją gruntów i budynków, ewidencją środków trwałych, aktem notarialnym, planem sytuacyjnym itp.
(strona tytułowa KOB)
 
 
 
 
4.
Czy jest wpisany aktualny właściciel, zarządca (strona tytułowa KOB)
 
 
 
 
5.
Czy jest protokół odbioru obiektu
(strona tytułowa KOB)
 
 
 
 
6.
Czy jest pozwolenie na użytkowanie obiektu (strona tytułowa KOB)
 
 
 
 
7.
Czy pozwolenie na użytkowanie jest zgodne ze stanem aktualnym użytkowania
 
 
 
 
8.
Czy jest wpisana osoba lub osoby upoważniona do dokonywania wpisów
w KOB (tablica nr 1)
 
 
 
 
9.
Czy osoba lub osoby wpisane jako upoważnione do wpisów KOB ten fakt potwierdziły swoim podpisem
(tablica nr 1)
 
 
 
 
10.
Czy w tabeli nr 2 są podane wszystkie wymagane informacje
 
 
 
 
11.
Czy w tabeli nr 3 są podane wszystkie wymagane informacje
 
 
 
 
12.
Czy części IV na stronie 6 podane zostały dostateczne dane techniczne charakteryzujące obiekt
 
 
 
 
13.
Czy do książki jest dołączony plan
sytuacyjny obiektu (część V)
 
 
 
 
14.
Czy jest wykaz przeprowadzonych okresowych corocznych, obowiązkowych kontroli stanu technicznego obiektu
(część VI tablica nr 4)
 
 
 
 
15.
Czy książka zawiera wykaz przeprowadzonych okresowych (pięcioletnich) kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu
(część VII tablica nr 5)
 
 
 
 
16.
Czy książka zawiera informacje – wykaz opracowań technicznych, ekspertyz, badań, instrukcji dotyczących obiektu (część VIII.1 tablica nr 6)
 
 
 
 
17.
Czy książka zawiera dane dotyczące
ww. opracowań technicznych
(część VIII.2. tablica nr 7)
 
 
 
 
18.
Czy książka zawiera wykaz protokołów odbioru robót remontowych w obiekcie
(część IX.1. tablica nr 8)
 
 
 
 
19.
Czy w książce jest informacja o stanie
i zakresie posiadanej dokumentacji technicznej stanowiącej podstawę wykonania robót remontowych w obiekcie
(część IX.2. tablica nr 9)
 
 
 
 
20.
Czy w książce jest wykaz protokołów
awarii i ewentualnych innych zdarzeń losowych obiektu 
(część X tablica nr 10)
 
 
 
 
21.
Czy książce jest informacja – wykaz
pozwoleń na zamianę sposobu użytkowania obiektu lub jego części /część XI tablica nr 11/
 
 
 
 
22.
 
 
 
 
 
 
Uwaga!
1. Wpisy do książki powinny być:
dokonywane w dniu zaistnienia okoliczności, dla której jest wymagane dokonanie odpowiedniego wpisu,
zawierać dane identyfikujące dokument, będący przedmiotem wpisu, określać ważne ustalenia w nim zawarte oraz dane identyfikujące osobę, która dokument wystawiła, oraz cechować się jednoznacznością i zwięzłością.
2. Wpisy w książce powinny być wykonywane starannie, a przede wszystkim czytelnie.
dokonany przez właściciela lub zarządcę obiektu albo osobę upoważnioną przez właściciela lub zarządcę,
w przypadku sprostowań błędów we wpisach dokonuje się przez przekreślenie wyrazów pojedynczą linią oraz umieszczenie daty i podpisu osoby dokonującej zmiany. Błędnych wpisów nie wolno zamalowywać, wydrapywać lub zaklejać.
3. Książka obiektu budowlanego powinna być przechowywana przez właściciela, zarządcę lub użytkownika obiektu. Można również zlecić prowadzenie książki wyspecjalizowanej osobie trzeciej.
4. W części VI na stronie 6 powinny być wpisane dane techniczne charakteryzujące obiekt. Przepisy nie określają, jakie dane powinny się znaleźć na tej stronie, jednak zasadne wydaje się umieszczenie informacji o:
4.1. technologii wykonania obiektu,
4.2. wysokości i liczbie kondygnacji obiektu,
4.3. odległości od obiektów sąsiadujących,
4.4. powierzchni: zabudowy, całkowitej, użytkowej itd.,
4.5. kubaturze,
4.6. wysokości pomieszczeń i kondygnacji,
4.7. liczbie, rodzaju i przeznaczeniu pomieszczeń,
4.8. wyposażeniu w instalacje użytkowe: gazowe, elektryczne, centralnego
ogrzewania, odgromowe, wentylacyjne, kominowe wodne, kanalizacyjne,
informatyczne itd.,
4.9. zapotrzebowaniu na energię elektryczną oraz cieplną,
4.10. audycie energetycznym (jeśli wykonano to z datą sporządzenia), dziś może to
też być świadectwo energetyczne,
4.11. certyfikacie energetycznym (jeśli wykonano to z datą sporządzenia),
4.12. zapotrzebowaniu na wodę,
4.13. analizie oddziaływania na środowisko (jeśli wykonano to z datą
 sporządzenia),
4.14. wyposażeniu w urządzenia (np. kotłownię wbudowaną, dźwig osobowy),
4.15. zakwalifikowaniu obiektu pod względem pożarowym, wybuchowym itp.
5. W części VII na stronie 7 na planie sytuacyjnym obiektu powinny być m.in.:
5.1. zaznaczone granice nieruchomości, usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczanego za pomocą tych sieci (np. kurka głównego instalacji gazowej, głównego zaworu wody).
5.2. rysunek wykonany czytelnie, w sposób umożliwiający jednoznaczne jego odczytanie, posiadający również legendę, jeżeli zastosowano symbole graficzne.
6. Kilka informacji dotyczących badania prawidłowości wypełnia tablicy nr 6/???/
i następnej nr 7. I tak:
6.1. ekspertyzy oraz wynik badań technicznych, opinie techniczne powinny być
rejestrowane w tablicach nr 6 i 7,
6.2. w tablicy nr 6 powinny być wpisane dane o nazwie opracowania, czasie,
w jakim zostało ona wykonana, przedmiocie opracowania i terminie wykonania zaleceń zawartych w opracowaniu,
6.3. w tablicy nr 7 z numerem porządkowym zgodnym z numerem kolejnym wpisu do tablicy nr 6 należy zbadać, czy są podane informacje m.in. o: przyczynach zalecenia, autorze opracowana, dacie opracowania oraz sposobie realizacji wniosków wynikających z opracowania,
6.4. w tablic nr 6 i 7 należy zbadać  również m.in., czy są wpisane wszystkie
opracowania techniczne, inwentaryzacje oraz dokumentacje techniczne
wykonane w trakcie eksploatacji obiektu, a związane z jego przebudowami, lub zmianami sposobu użytkowania,
6.5. w przypadku planowanej rozbiórki obiektu do tablic 6 i 7 powinno być wpisane dane o projekcie rozbiórki,
6.6. w tablic nr 6 i 7 należy zbadać, czy są wpisywane również wszystkie ekspertyzy, badania techniczne, opinie i orzeczenia techniczne wykonywane w trakcie eksploatacji obiektu na zlecenie właściciela, zarządcy lub organu nadzoru budowlanego.
7. Prawo budowlane nakłada na właścicieli lub zarządców obiektu obowiązek rejestrowania wszystkich prac remontowych oraz modernizacyjnych, jakie miały miejsce w trakcie eksploatacji obiektu. Rejestracji podlegają wszystkie prace remontowe i modernizacyjne niezależnie od tego, czy wymagały one pozwolenia na budowę. Informacje o prowadzonych robotach powinny być zamieszczone
w tablicy nr 8.
Jeżeli realizacja robót remontowych wymaga opracowania dokumentacji technicznej, w tablicy 8 powinien być podany numer kolejny, pod którym
w tablicy nr 9 zarejestrowano dane dotyczące dokumentacji technicznej, stanowiącej podstawę do wykonania robót budowlanych.
8. W części XI tabeli badamy, czy są wprowadzone zapisy o zmianie sposobu
użytkowania obiektu w całości lub jego części, ponieważ zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga pozwolenia organu administracji budowlanej.
Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności przeróbkę pomieszczenia z przeznaczeniem na pobyt ludzi albo przeznaczenie do użytku publicznego lokalu lub pomieszczenia, które uprzednio miało inne przeznaczenie lub było budowane w innym celu, w tym także przeznaczenie pomieszczeń mieszkalnych na cele niemieszkalne oraz podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
9. Można podany zakres badania książki obiektu uzupełnić o własne
     propozycje.
 
Po przeprowadzeniu badania książki obiektu proponuję sporządzić wykaz:
– problemów do sprawdzenia w toku kontroli okresowej obiektu,
– zaleceń co do jakości jej prowadzenia, które to zalecenia powinny się znaleźć w protokole końcowym z kontroli obiektu.
 
Tab. 3. Wykaz problemów do sprawdzenia podczas kontroli okresowej obiektu
 
Lp.
Wyszczególnienie
 
Uwagi
1
2
3
1.
 
 
2.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tab. 4. Wykaz problemów i zaleceń do przekazania zleceniodawcy po dokonanym badaniu i ocenie książki obiektu, które powinny być umieszczone w protokole z kontroli okresowej obiektu
 
Lp.
Wyszczególnienie
 
Uwagi
1.
2
3
2.
 
 
3.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in