Od Legnicy do Bolkowa ekspresową S3

17.10.2018

O kolejne 36 km wydłużyła się droga ekspresowa S3. Oddano do użytku dwa odcinki od położonego na autostradzie A4 węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Tym samym region został skomunikowany z autostradą A4, a jeszcze w tym roku ekspresową S3 będzie można z Bolkowa dotrzeć do Szczecina.

W 2023 r. będzie można pojechać całą blisko 500-kilometrową trasą od Świnoujścia do granicy z Czechami. To fragment międzynarodowej drogi E65 łączącej szwedzkie miasto Malmö z greckim Chania. Łączna wartość realizowanych obecnie i oddanych w tym roku odcinków S3 od Świnoujścia do Bolkowa oraz dwóch ostatnich od Bolkowa do granicy z Czechami, na które w październiku będzie podpisana umowa, to ok. 6,7 mld zł. Większość tej kwoty – 4,8 mld zł przypada na inwestycje, za które odpowiada wrocławski Oddział GDDKiA (od węzła Kaźmierzów do granicy z Czechami).

 

Fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

 

Budowa S3 od węzła Legnica Południe do węzła Bolków podzielona była na dwa zadania. Pierwsze, do węzła Jawor Wschód (długości ok. 19,7 km) zrealizowało konsorcjum firm: Eurovia Polska i Warbud (wartość prac ponad 295 mln zł). Drugi odcinek, do węzła Bolków (o długości ok. 16,1 km), zrealizowała firma Mota-Engil Central Europe (wartość ok. 323 mln zł). Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu, na którą wjazd możliwy jest poprzez cztery nowe węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe i Bolków. Zbudowano 25 mostów i wiaduktów nad drogą ekspresową i w jej ciągu, urządzenia ochrony środowiska (w tym przejścia ekologiczne dla zwierząt), ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe i osłonowe, a także pasy zieleni izolacyjnej i krajobrazowej. W trakcie realizacji są jeszcze dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, na których znajdą się stacje paliw i gastronomia: MOP Jawor Zachód i Jawor Wschód.

 

S3 Legnica Południe–Bolków w liczbach:

  • 34 tys. m³ betonu na mosty dostarczyło 4300 betonowozów;
  • ponad 5600 t stali wbudowano w obiekty mostowe, a łączna długość prętów wykorzystanych do budowy obiektów mostowych wyniosła ok. 23,5 km, które połączono drutem o długości aż 277 km;
  • ponad 2 mln m³ wykopów;
  • ponad 2,2 mln m³ nasypów;
  • ponad 320 tys. m³ kruszywa trafiło na podbudowę konstrukcji jezdni;
  • prawie 450 tys. t mieszanki mineralno-asfaltowej, przewiezionej w 18 tys. kursów samochodami ciężarowymi, wbudowano w nawierzchnię jezdni;
  • ponad 900 sztuk opraw oświetleniowych zamontowano na latarniach;
  • 38 zbiorników retencyjnych, w tym 3 zbiorniki podziemne.

 

Realizacja fragmentu drogi ekspresowej S3 na odcinku od węzła Legnica Południe (bez węzła) do węzła Lubawka–granica państwa jest współfinansowana przez Unię Europejską, ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całkowita projektu to ok. 3,96 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – ok. 1,89 mld zł.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in