Siedem firm i konsorcjów złożyło oferty cenowe w przetargu na budowę 23-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Brzeskiem w Małopolsce. Najniższa zaproponowana cena – 778,9 mln zł – jest zdecydowanie niższa niż zakładał kosztorys inwestorski, który opiewał na prawie 1,5 mld zł. Inwestycja w znacznej będzie dofinansowana części z Funduszu Spójności.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum złożone z firm: Polimex-Mostostal S.A., Doprastav AS oraz Metrostav AS. Kolejna oferta – hiszpańskiej firmy Dragados S.A. opiewa na 815 mln zł, a najdroższa propozycja wynosi 995 mln zł.
Przez najbliższe tygodnie komisja przetargowa będzie szczegółowo analizować oferty. GDDKiA planuje jeszcze w tym roku podpisać umowę z wykonawcą.
Konsorcjum złożone z Polimexu-Mostostalu S.A. oraz Doprastav AS, które zaproponowało najniższą cenę, buduje obecnie pierwszy odcinek drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa. Inwestycja ma się zakończyć na wiosnę przyszłego roku, wykonawca będzie więc dysponował na miejscu znacznymi mocami wykonawczymi.
Odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż koło Tarnowa o łącznej długości 56,9 km podzielono na trzy krótsze odcinki: Szarów – Brzesko (23,1 km) Brzesko – Wierzchosławice (20,8 km) Wierzchosławice – Krzyż (12,93 km). Dla każdego z nich ogłoszono odrębny przetarg, by umożliwić wzięcie udziału w postępowaniu także mniejszym firmom.
Pierwszy etap przetargu ogłoszono pod koniec ubiegłego roku. Do połowy lutego wszyscy chętni złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu. Zainteresowanie przetargiem było bardzo duże. Do realizacji każdego odcinka zgłosiło się kilkanaście firm. Po dokładnym przeanalizowaniu złożonych wniosków, komisja wskazała 10 finalistów na każdym z odcinków autostrady.
Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Budowa autostrady rozpocznie się prawdopodobnie jeszcze w tym roku. A4 do Tarnowa ma być gotowa na przełomie 2011 i 2012 roku.
Źródło: GDDKiA