Umowa o budowie i utrzymaniu mostów kolejowych pomiędzy RP a RFN

26.02.2008

26 lutego br. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz minister transportu, budownictwa i rozwoju miast RFN Wolfgang Tiefensee podpisali we Frankfurcie nad Odrą „Umowę między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w ciągu linii kolejowych o znaczeniu państwowym w RP i w ciągu federalnych linii kolejowych w RFN”.

To pierwszy tak wysokiej rangi dokument, który reguluje zasady współpracy dwustronnej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w specyficznym obszarze związanym z budową, odbudową i utrzymaniem mostów kolejowych na polsko-niemieckiej granicy państwowej.
Podczas uroczystości minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział, że „Umowa stanowi ważny krok ku zbliżeniu dwóch sąsiadów. Budowa mostów łączy, pozwala rozwijać związki przedsiębiorców, ożywiać gospodarki naszych krajów, a także łączyć innych partnerów w Unii Europejskiej. Dzięki tym mostom zostanie udrożniona komunikacja kolejowa prowadząca z Europy do Azji”.
Ze względu na stan techniczny istniejących mostów, pilnym zadaniem stało się stworzenie podstaw prawnych do budowy nowych kolejowych mostów granicznych zlokalizowanych na osi Wschód – Zachód:
– mostu Kunowice – Frankfurt nad Odrą w Paneuropejskim Korytarzu Nr II (Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa – Niżnyjnovgorod);
– mostu Węgliniec – Horka na Nysie Łużyckiej w Paneuropejskim Korytarzu Nr III (Drezno – Wrocław – Kraków – Lwów – Kijów).
Zgodnie z podpisaną Umową wybudowanie i utrzymanie mostu na Odrze Kunowice – Frankfurt wraz z finansowaniem wszystkich związanych z tym robót jest obowiązkiem Strony Niemieckiej, natomiast wybudowanie i utrzymanie mostu na Nysie Łużyckiej Węgliniec – Horka wraz z finansowaniem robót jest obowiązkiem Strony Polskiej.
Strona, która wybuduje most, przejmuje na siebie jego utrzymanie. Przyjęto zasadę, że jedna ze Stron projektuje, buduje i finansuje obiekt w całości.
Podpisana dzisiaj Umowa ułatwia rozwiązywanie problemów dotyczących zagadnień techniczno-projektowych w trakcie budowy mostów. Wprowadza także uproszczone zasady rozliczania podatków związanych z realizowanymi na jej podstawie przedsięwzięciami, co poprawi współpracę w tym zakresie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.
Umowa będzie miała wpływ na generowanie nowych inwestycji, które sprzyjać będą rozwojowi międzynarodowego transportu kolejowego i intermodalnego między obu państwami oraz tranzytu w ramach Euroazjatyckiej współpracy transportowej.
W uroczystości podpisania umowy uczestniczyli również podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Maciej Jankowski, koordynator niemieckiego rządu ds. współpracy z Polską Gesine Schwan, Ambasador RP w RFN dr Marek Prawda, a także przedstawiciele kierownictw Deutsche Bahn oraz PKP PLK.
Po podpisaniu umowy ministrowie udali się na miejsce, w którym zostanie w sposób symboliczny rozpoczęta budowa mostu we Frankfurcie nad Odrą. Termin zakończenia budowy tego mostu zaplanowany jest na 2008 rok, natomiast mostu na Nysie Łużyckiej w 2011 r.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in