3 mld zł na drogi samorządowe

05.11.2020

3 mld zł na drogi dostanie Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Pieniądze zostaną przeznaczone na budowę obwodnic, zadania miejskie i poprawę bezpieczeństwa pieszych.

3 mld zł na drogi samorządowe otrzyma Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) dzięki przyjętemu przez Radę Ministrów 3 listopada 2020 r. projektowi ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożonemu przez Ministra Infrastruktury. Dzięki dofinansowaniu fundusz będzie dysponował kwotą 39 mld zł.

Dodatkowe 3 mld zł będzie przeznaczone na dofinansowanie budowy obwodnic na drogach wojewódzkich oraz budowy, remontów i modernizacji dróg w dużych miastach.

 

3 mld zł na drogi

© Branko – stock.adobe.com

 

Projekt ustawy zakłada rozszerzenie katalogu zadań mogących uzyskać dofinansowanie z RFRD o:

  • obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich;
  • zadania miejskie – polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu, będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa;
  • zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach.

 

3 mld zł na drogi to 2 mld zł na obwodnice na drogach wojewódzkich i 1 mld zł na zadania miejskie. Nabór wniosków będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw transportu. Listy zadań rekomendowanych do dofinansowania będą zatwierdzane przez Prezesa Rady Ministrów.

Samorząd województwa będzie mógł otrzymać dofinansowanie zadania obwodnicowego albo miejskiego w wysokości do 80% kosztów jego realizacji. W przypadku zadań obwodnicowych kwota przyznanych środków nie może być większa niż 100 mln zł, a w przypadku zadań miejskich – 30 mln zł. Rozwiązanie to ma na celu dofinansowanie zadań prowadzonych przez możliwie największą liczbę jednostek samorządowych, uwzględniając limit środków, którymi będzie dysponował fundusz. RFRD zakłada finansowanie tych zadań jako inwestycji wieloletnich do 2028 r.

Dofinansowanie będzie przyznawane na realizację obwodnic na drogach wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy. Obejmie również budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w największych ośrodkach miejskich. RFRD będzie dofinansowywał ponadto rozwiązania związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych na przejściach przez jezdnię: wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść (np. montaż progów zwalniających, zmiana geometrii pasa); poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez oświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania); skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych lub stosowanie azylów).

 

Źródło: MI

 

Przeczytaj też: Najdroższe inwestycje budowlane w Polsce w 2020 roku

Sektor budowlany największym wierzycielem

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in