Silment CQ-25 – specjalistyczny cement drogowy

23.04.2009

Nowoczesne, wielofunkcyjne spoiwo hydrauliczne nowej generacji do konstruowania górnych i dolnych warstw podbudowy z wykorzystaniem gruntów rodzimych.

 

Ten drobnoziarnisty proszek o strukturze cementu i charakterystycznym brunatno-czerwonym zabarwieniu jest już znany od 6 lat w realizacjach wielu inwestycji drogowych. Otrzymywany w procesie wspólnego przemiału klinkieru cementowego oraz aktywnych wypełniaczy krzemionkowych – pucolana typu Q (przepalone łupki przywęglowe). Charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem cząstek mineralnych (ich powierzchnia właściwa wg Blaina to 5000–6000 cm2/g), znacznie większym niż cementu. Sprawia to, że odznacza się wysoką reaktywnością hydrauliczną. W wyniku reakcji hydraulicznej składników Silmentu, tj. rozdrobnionej krzemionki i klinkieru, tworzy się specyficzna faza CSH, która jest podstawą tak zbudowanego mineralnego szkieletu konstrukcyjnego. Szkielet ten w obecności wody gruntowej buduje się stosunkowo szybko i jest podstawą dla uzyskiwania wysokich przyrostów nośności stabilizowanych gruntów. Dzięki tym właściwościom spoiwo Silment CQ-25 daje wyższe parametry wytrzymałości na zginanie niż typowa matryca cementowa, co eliminuje efekt kruchego pękania. Charakteryzuje się także brakiem skurczu liniowego – tak typowego dla matrycy cementowej.

 
Rozbudowa Lotniska Okęcie w Warszawie. Wykonano podbudowę o grubości 40 cm przy udziale spoiwa Silment CQ-25 wilości 6% do masy gruntu. Wykonawca – Budimex Dromex S.A. Magazyn Drogownictwo nr 1/2008, „Praktyczne aspekty ulepszania podłoża gruntowego pod nawierzchnie lotniskowe spoiwem Silment CQ-25”, str. 26–28, czasopisma.sitk.org.pl
 
W rezultacie spoiwo Silment CQ-25 przeznaczone jest specjalnie do stabilizacji gruntów rodzimych, szczególnie o znacznym udziale wilgoci, w celu uzyskania ulepszonego podłoża lub warstw konstrukcyjnych, z wyeliminowaniem kruszywa naturalnego. Realizacja inwestycji drogowej w technologii Silment to przyjazna pod względem ekologicznym ekonomiczna alternatywa dla wymiany gruntu i wykonanie konstrukcji podbudów drogowych:
– Wykorzystanie gruntu rodzimego, zanieczyszczonego, o niskiej jakości, zawierającego frakcje gruntu spoistego (glina, pył, ił) nawet powyżej 40%, który w normalnych warunkach kwalifikuje się do wymiany (zastępowany kruszywem łamanym), gdzie tradycyjne spoiwo hydrauliczne (cement) nie zdaje egzaminu.
– Możliwość prowadzenia prac w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, w tym także w warunkach ekstremalnie złych (np. gdy stabilizowany grunt charakteryzuje się bardzo wysoką wilgotnością, a na dodatek zawiera duży udział frakcji ilastych i pylastych).
– Możliwość uzyskania trwałego efektu osuszenia stabilizowanego gruntu bez zjawiska jego wtórnego rozmywania.
– Gwarancja uzyskania wysokich przyrostów nośności ulepszanych gruntów i możliwość prowadzenia dzięki temu procesu stabilizacji metodą non-stop.
– Relatywnie niewielka grubość (30–35 cm) warstwy konstrukcyjnej/podbudowy, charakteryzującej się stabilnymi parametrami wytrzymałościowymi, która równocześnie jest warstwą wodo- i mrozoodporną z niewielkimi tendencjami do powstawania odkształceń.
– Wymierne skrócenie czasu realizacji inwestycji oraz zmniejszenie jej kosztów o 30–40% w porównaniu z tradycyjnymi metodami konstruowania podbudów.
 
Budowa drogi wiejskiej na Mazowszu pomiędzy wsiami Płaciszewo i Bielawy. Wykonano podbudowę o grubości 30 cm przy udziale spoiwa Silment CQ-25 w ilości 6–7% do masy gruntu. Wykonawca – Polski Recykling sp. z o.o. Magazyn Infrastruktura nr 5/2008, „4 kilometry w 4 dni”, str. 29–31, www.inframedia.pl
 
Udział spoiwa Silment CQ-25 zależy od rodzaju gruntu poddawanego stabilizacji i jest proporcjonalny do oczekiwanych parametrów nośności wg VSS oraz wytrzymałości na zgniatanie. W przypadku silnego przewilgocenia podłoża lub znacznych udziałów zanieczyszczeń należy stosować wyższe dawki. Udział spoiwa odnosi się do masy suchego gruntu, a kalkulację prowadzi się tak jak przy stabilizacji cementem. Typowe udziały spoiwa Silment CQ-25 w stosunku do masy gruntu wynoszą odpowiednio:
– 5–7% dla Rm = 1,5 MPa,
– 6–8% dla Rm = 2,5 MPa,
– 7–10% dla Rm = 5,0 MPa.
Produkcja spoiwa Silment CQ-25 prowadzona jest w cementowni CEMEX Rudniki na zlecenie firmy ROWIS-SYSTEM, gdzie objęta jest pełną kontrolą procesu na zgodność z Aprobatą Techniczną IBDiM nr AT/2008-04-1588.
Spoiwo Silment CQ-25 ma ponadto pozytywną opinię wydaną przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (orzeczenie nr 2/24/2005) na stosowanie w podbudowach nawierzchni lotniskowych.
Dopuszczone jest do stosowania oficjalnie w Ogólnej Specyfikacji Technicznej OSTD-04.05.00, w dokumencie wydanym przez GDDKiA, gdzie wprowadzono zapis: Dopuszcza się inne kwalifikowane spoiwa hydrauliczne, posiadające aprobatę techniczną wydaną przez uprawnioną jednostkę.
 
Budowa drogi leśnej w Nadleśnictwie Piaski w rejonie Ostrzeszowa. Wykonano podbudowę o grubości 40 cm przy udziale spoiwa Silment CQ-25 w ilości 7–8% do masy gruntu. Wykonawca – Budromos. Magazyn Autostrady nr 5/2007, „Silment Q-25 w praktyce – drogi leśne”, str. 80–82, www.autostrady.elamed.pl
 
ROWIS-SYSTEM SP. J.
M. Siemiński i St. Wilk
ul. Mickiewicza 56A
42-500 Będzin
tel. 032 267 08 87
www.silment.pl
e-mail: j.kosmala@silment.pl
Informacja techniczna: mobile 604 613 614
 

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in