Tunel na S1 został wydrążony w masywie Baraniej Góry. Na drodze ekspresowej S1 Przybędza–Milówka docelowo powstaną dwa tunele.
Przebito dwukomorowy tunel na S1 Przybędza–Milówka we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Tunel na S1 ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej wynosi 4,7 m. Każda z naw będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Pierwszą nawę, w której przebiegać będzie jezdnia z południa w kierunku Żywca, wydrążono 28 października 2022 r.
Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego, również dwunawowego tunelu o długości ok. 1000 m. Znajduje się on w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek, a częściowo w północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie o nazwie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do wydrążenia pozostało jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie TD2.2 na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM (Nowej Austriackiej Metody Górniczej).
Budowa S1 Przybędza–Milówka obejmuje również wykonanie: estakady o długości blisko 940 m nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce, 7 obiektów inżynierskich, mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka. Droga będzie miała 2 przekroje: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, oraz dwujezdniowy dwupasowy na odcinku tunelowym i między tunelami, o łącznej długości 4,8 km.
Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji wynosi prawie 52%, robót przy budowie obiektów mostowych – 60%, a przy realizacji zakresu drogowego – 55%. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m³ wykopów i 224 tys. m² nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
Budowa S1 Przybędza–Milówka trwa od końca 2019 r., a jej zakończenie zaplanowano na III kwartał 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu wynosi 1 378 952 702,84 zł. Zadanie przewidziano do współfinansowania ze środków unijnych w ramach perspektywy finansowej UE 2014–2020.
S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego. Ma również kluczowe znaczenie dla prowadzenia międzynarodowej komunikacji i wymiany gospodarczej ze Słowacją i państwami Europy Południowej.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
Budowa S1. Odcinek Przybędza – Milówka z dwoma tunelami
S1 Mysłowice–Bielsko-Biała w budowie