Trasa Kaszubska została udostępniona do ruchu. Jest to 42-kilometrowa dwujezdniowa trasa ekspresowa Bożepole Wielkie–Gdynia.
Trasa Kaszubska to droga ekspresowa S6, która została podzielona na 6 odcinków realizacyjnych: Bożepole Wielkie–Luzino, Luzino–Szemud i Szemud–Gdynia. Do ruchu oddano odcinek między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. Od początku października 2022 r. można korzystać z fragmentu od Bożepola Wielkiego do Strzebielina, a teraz do dyspozycji jest w sumie już ok. 42 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonują tę trasę w ok. 25 min zamiast dotychczasowych 75 min. Trasa Kaszubska ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem – między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem – ma po trzy pasy i pas awaryjny. Ponadto, w ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone – Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. W styczniu zostaną udostępnione dwa miejsca obsługi podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku). Powstały na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw i punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa.
W ramach budowy Trasy Kaszubskiej powstało 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. W trakcie realizacji inwestycji wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej – drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni. Ponadto powstały urządzenia ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt (wśród nich dwa przejścia górne dla zwierząt dużych – pierwsze tego typu w woj. pomorskim) i system odwodnienia ze zbiornikami podczyszczającymi wody opadowe.
Nową nawierzchnię zyskały węzeł Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta i dalej nowa S6 w kierunku Chwaszczyna. Jest ona cichsza niż dotychczas budowane na Pomorzu. Dzięki specjalnej strukturze oraz składowi skutecznie ogranicza hałas generowany przez ruch pojazdów.
Tablice informacyjne, które będą umieszczone na dwóch miejscach obsługi podróżnych w Kamieniu, będą zawierały informacje m.in. o Kaszubach w trzech językach: kaszubskim, polskim i angielskim. Dotychczas przy drogach krajowych nr 6, 7 i 20 w województwie pomorskim zostały ustawione łącznie 122 tablice z nazwami dwujęzycznymi 30 miejscowości.
Koszt inwestycji składający się na projekty, wykupy gruntów, nadzory i prace budowlano-montażowe to ponad 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie–Gdynia została dofinansowana kwotą przeszło 984 mln zł z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Informacje o odcinkach:
Bożepole Wielkie–Luzino
Długość: ok. 10 km
Wykonawca: PORR
Nadzór: Lafrentz Polska
Wartość umowy na realizację: ok. 338 mln zł. Łączna wartość kontraktu (prace budowlane, nadzór nad inwestycją, badania archeologiczne oraz odszkodowania za nieruchomości): ok. 422,7 mln zł.
Luzino–Szemud
Długość: ok. 10 km
Wykonawca: Budimex
Nadzór: ZBM
Wartość umowy na realizację: ok. 336 mln zł. Łączna wartość kontraktu: ok. 422 mln zł.
Szemud–Gdynia Wielki Kack
Długość: ok. 22 km
Wykonawca: Polaqua
Nadzór: Egis Polska
Wartość umowy na realizację: ok. 817 mln zł. Łączna wartość kontraktu: ok. 1,27 mld zł.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S6 Chwaszczyno–Żukowo – pierwszy odcinek OMT w budowie
Obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego otwarta
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zatwierdzony