Stacja Łódź Koziny będzie trzecim, oprócz Polesie i Śródmieście, przystankiem w budowanym tunelu średnicowym między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska.
Trzecia stacja Łódź Koziny w tunelu średnicowym (poza przystankami Polesie i Śródmieście) zostanie wybudowana u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Rys. Iwona Olbrecht-Koziel
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże. Wykonawca przewiduje zakończenie całej inwestycji pod koniec 2022 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę stacji Łódź Koziny z PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawcą kolejowego tunelu średnicowego, za blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Stacja Łódź Koziny będzie mieć trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1. Na poziomie -2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie -3 – w stronę stacji Łódź Fabryczna. Od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku. Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m. Budowana będzie konstrukcja przystanku – płyty: denna, pośrednie i stropowa.
Jednocześnie na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ul. Ogrodowej i Karskiego) wykonywane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30-metrowy wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Następnie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.
Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren. Demontowane są zbędne obiekty.
Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane będą sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt.
Tunel średnicowy w Łodzi drążą Katarzyna i Faustyna. Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 m drąży dwutorowy tunel od ul. Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m wykonuje pierwszy (w rejonie ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Wszystkie segmenty Faustyny są już pod ziemią. Maszyna pokonała ponad 200 m i ułożyła 139 pierścieni. Katarzyna wydrążyła ok. 70 m tunelu. Pokonała soczewkę wodną, która wpłynęła na tempo prac. Do szybu startowego, w ramach postępu prac, będą opuszczane tzw. bramownice (gantry) i elementy zaplecza maszyny.
Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie zamontowano urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM. Specjalna konstrukcja maszyny zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości, po wcześniejszych ustaleniach organizowane są kilkudniowe pobyty poza miejscem zamieszkania.
Przeczytaj też:
Tunel średnicowy w Łodzi w budowie
Stacja Ełk zostanie przebudowana
Powstanie nowa linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław