Podpisano umowę na budowę 10-kilometrowego odcinka S17 Izbica–Zamość Sitaniec. Jest to pierwszy fragment S17, prowadzącej z Piask do Zamościa, który przechodzi do realizacji.
Odcinek S17 Izbica–Zamość Sitaniec przebiegać będzie w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Rozpocznie się za Izbicą, ominie od zachodniej strony Chomęciska Małe i zakończy w okolicach Sitańca. Powstaną m.in. dwa węzły (Stary Zamość, Zamość Sitaniec) i 27 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Wybudowane zostaną także drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia oraz system zarządzania ruchem. Przebudowane zostaną drogi poprzeczne, krzyżujące się z planowaną drogą ekspresową.
Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiedzialne będzie konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu to ok. 504 mln zł. Wykonawca będzie miał 41 miesięcy na zaprojektowanie, wybudowanie trasy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca). Zgodnie z umową wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien trafić do Wojewody Lubelskiego latem 2025 r. Budowa planowana w latach 2026–2028.
Stan budowy S17
Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem jest realizowana w formule „projektuj i buduj”. Obecnie na etapie realizacji są jeszcze trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego: Zamość Wschód–Zamość Południe, Zamość Południe–Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski–Hrebenne (w sumie ok. 55 km). W 2023 r. wykonawcy złożyli do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID.
W trakcie przetargu są odcinki Piaski–Łopiennik (16,7 km) oraz Krasnystaw–Izbica (18,8 km). Oba mają już wyłonionych wykonawców.
Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych: Łopiennik–Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec–Zamość Wschód (12 km), dla których uzyskano decyzje środowiskowe.
Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla ok. 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
S16 Borki Wielkie–Mrągowo gotowa
A2 Siedlce Zachód–Siedlce Południe gotowa
Obwodnica Białobrzegów w realizacji