Nowe rondo w Oławie przyczynia się do poprawy płynności ruchu i bezpieczeństwa na drodze. Jest to ważny krok w kierunku rozwoju regionalnej sieci drogowej.
Rondo w Oławie stanowi kluczowy punkt na drodze krajowej nr 94, która jest często wybierana jako alternatywa dla autostrady A4, zwłaszcza przez kierowców chcących uniknąć korków. To czterowlotowe rondo zostało wybudowane na skrzyżowaniu ulic ks. Kutrowskiego i Lipowej, integrując różne trasy komunikacyjne. W ramach inwestycji, oprócz samego ronda, powstały także nowe ścieżki rowerowe, chodniki oraz przejścia dla pieszych, zapewniając bezpieczny i wygodny dostęp dla wszystkich użytkowników drogi. Przebudowano także zjazdy do przyległych posesji, zmodernizowano kanalizację deszczową oraz rozwiązano kolidujące sieci infrastrukturalne, aby zapewnić płynność ruchu i bezpieczeństwo na drodze.
Niezwykłym odkryciem podczas prac było znalezienie kapsuły czasu pochodzącej z połowy XIX w. we wnętrzu przeniesionego pomnika.
Inwestycja była możliwa do zrealizowania dzięki porozumieniu zawartemu 3 października 2022 r. pomiędzy GDDKiA – zarządcą drogi krajowej nr 94 – a Zarządem Powiatu Oławskiego, będącym zarządcą drogi powiatowej nr 1570 D. Obie strony partycypowały w kosztach wykonania robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego. Ponadto koszty projektu budowlano-wykonawczego, wykupu nieruchomości oraz rozbiórki budynku przy ul. ks. F. Kutrowskiego 8 pokrywał Zarząd Powiatu Oławskiego. Prace budowlane o wartości ponad 12 mln zł zostały zrealizowane przez firmę BERGER Bau i zakończyły się niemal rok wcześniej, niż przewidywała zawarta umowa.
Warto podkreślić, że priorytetem inwestycji było zapewnienie bezpieczeństwa na każdym polu – od ochrony wszystkich użytkowników drogi po pracowników biorących udział w realizacji projektu.
– Podczas budowy ronda musieliśmy wykonać wyburzenie budynku mieszkalnego zlokalizowanego w miejscu inwestycji w sposób zapewniający absolutne bezpieczeństwo osób postronnych oraz pracowników. Z bezpieczną rozbiórką budynku poradziliśmy sobie dzięki całkowitemu zamknięciu drogi dla ruchu pieszego oraz samochodowego. Teren został zabezpieczony przed dostępem osób trzecich. Dopiero wtedy przystąpiliśmy do wykonania prac. Całość trwała ok. 8 godzin – mówi Paweł Kurkowski, kierownik budowy z firmy BERGER Bau.
Kolejnym wymiarem zapewnienia bezpieczeństwa była przebudowa skrzyżowania podporządkowanego na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Usprawniło to możliwość włączenia się do ruchu kierowcom jadącym od strony dróg powiatowych, dla których włączenie się do ruchu na drodze krajowej sprawiało znaczne utrudnienia z uwagi na duże natężenie ruchu.
– Ruch pieszych oraz rowerzystów został wydzielony poprzez wykonanie szerokich ciągów pieszo-rowerowych, odseparowanych od ruchu samochodowego barierami. Wykonano przejścia dla pieszych z azylami w wyspach dzielących pas ruchu. Całość tras pieszo-rowerowych zastała oznakowana znakami pionowymi oraz poziomymi – dodaje ekspert.
Podczas realizacji projektu nie wystąpiła konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co świadczy o zgodności działań z obowiązującymi przepisami oraz minimalnym wpływie inwestycji na środowisko naturalne. Kierownik budowy wskazuje jednak, że zgodnie z zasadami odpowiedzialności ekologicznej i troski o ochronę środowiska podczas całego procesu realizacji projektu należało ściśle przestrzegać przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Szczególną uwagę zwracano na wywóz i właściwą utylizację odpadów pochodzących zarówno z prac rozbiórkowych, jak i drogowych oraz sieciowych. Działania te miały na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz zachowanie harmonii z otaczającym ekosystemem.
Całość inwestycji została wkomponowana w otoczenie z dbałością o zieleń miejską. Tereny przyległe do ronda zostały urządzone z nasadzeniem niemal 80 drzew i 450 krzewów.
Źródło: BERGER Bau
Czytaj także:
Obwodnica Krosna Odrzańskiego z umową
DK91 Zawada–Siedlec Duży w rozbudowie
DK33 w Międzylesiu w rozbudowie