Oczko wodne w świetle Prawa budowlanego

21.01.2011

Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.

Jesteśmy właścicielami działki letniskowej, a od 13 lat po zakończeniu budowy sposobem gospodarczym użytkujemy na niej domek letni. Postanowiliśmy nabyć plastikową skorupę i zakopać ją w ziemi, czyniąc z niej oczko wodne.

W sierpniu tego roku pięcioro właścicieli działek (na terenie tym znajduje się 11 działek) zostało powiadomionych o planowanej na wrzesień kontroli przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Kartuzach (sprawdzanie kolejnych działek w toku). Kontrola odbyła się i wczoraj właśnie zostaliśmy zawiadomieni o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie oczka wodnego usytuowanego na naszej działce, zarzucając nam niedopełnienie obowiązku powiadomienia właściwego organu o zamiarze urządzenia oczka. Podstawę oskarżenia stanowi art. 29 ust. 1 pkt 15 oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy –  Prawo budowlane, stosując literalne wytłumaczenie prawa.

W związku z powyższym, zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie następujących kwestii:

– Czy zakopanie zakupionej skorupy plastikowej o wymiarach mniejszych niż 2 x 1 m i głębokości 0,5 mstanowi BUDOWĘ, bo tak literalnie stanowi ustawa?

– Czy w związku z tym na sprzedawcach nie powinien spoczywać obowiązek wyraźnego informowania klientów o takim obowiązku?

– Zażądano przedstawienia dokumentu stwierdzającego sprawdzenie stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu, jego estetyki i otoczenia (art. 62 ust. 1 pkt 2). Czym kierował się ustawodawca, wydając takie prawo w stosunku do nowego (12 lat), typowego domku, na którego budowę wydane były firmie produkującej te domki odpowiednie pozwolenia i certyfikaty.

 

Przepisy art. 29 ust. 1 pkt 15 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.) przewidują, że budowa przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 30 m2 nie wymaga pozwolenia na budowę, lecz dokonania zgłoszenia właściwemu miejscowo i instancyjnie organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Pojęcie budowy zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 3 pkt 6 ustawy – Prawo budowlane (Pb). Zgodnie z tym przepisem przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także jego odbudowę, rozbudowę i nadbudowę.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wykonanie robót budowlanych, w wyniku których dochodzi do zrealizowania obiektu budowlanego oczka wodnego, zostało poddane przez ustawodawcę reglamentacji przepisów Pb. Przepisy te jednak nie znajdą zastosowania, jeśli w danym przypadku nie dochodzi do powstania obiektu budowlanego, np. na działce zostaje umieszczona gotowa konstrukcja, która nie ma charakteru budowlanego.

Wyjaśniam przy tym, że kwalifikacja konkretnego stanu faktycznego zawsze należy do terenowego organu nadzoru budowlanego,który dopiero na podstawie pełnej znajomości stanu faktycznego uprawniony jest do oceny, czy inwestor zrealizował obiekt budowlany.

Informuję również, że przed rozpoczęciem robót budowlanych kwalifikacja konkretnej inwestycji zawsze należy do właściwego miejscowo organu administracji architektoniczno-budowlanej (starosty), jako organu uprawnionego do wydania w danej sprawie pozwolenia na budowę bądź przyjęcia zgłoszenia. Ponadto sprzedawca wyrobów nie ma obowiązku informowania inwestorów o obowiązkach wynikających z przepisów Pb.

Odnosząc się natomiast do zagadnienia okresowych kontroli obiektów budowlanych, należy wyjaśnić, że obowiązek sprawdzania stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia wykonywany jest w ramach kontroli pięcioletniej, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2 Pb. Zwolnienia z obowiązku przeprowadzania kontroli okresowych dotyczą jedynie kontroli corocznejw zakresie sprawdzenia stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu, instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska. Ponadto zwolnienia te odnoszą się jedynie do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego oraz całej grupy obiektów budowlanych wymienionych w art. 29 ust. 1 Pb (np. wolno stojące parterowe budynki gospodarcze, wiaty i altany oraz przydomowe oranżerie lub  ogrody zimowe o powierzchni zabudowy do 25 m2).

Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Pb obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej. Obowiązek poddawania obiektów budowlanych okresowym kontrolom ma na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania obiektów budowlanych.

 

Niniejsza odpowiedź nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i nie jest wiążąca dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in