Obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 ma długość 3,4 km i wyprowadza z zabytkowego miasta ruch tranzytowy.
Obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 omija centrum miasta od południa i została poprowadzona w większości po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Przez zabytkowe centrum Myśliborza dotychczas przebiegała droga krajowa nr 26 prowadząca od drogi S3 do przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Wiązało się to z wieloma uciążliwościami zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców, którzy wjeżdżając do miasta od zachodu musieli przejechać pod średniowieczną bramą miejską. Ciężarówki nie mieściły się i przejeżdżały „pod prąd” obok bramy. Obwodnica rozwiązała te problemy, wyprowadzając z centrum Myśliborza ruch tranzytowy.
Obwodnica Myśliborza o długości 3,4 km to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Na początku obwodnicy (patrząc od strony zachodniej) wybudowano rondo będące połączeniem dróg krajowych nr 23 i 26. Na dalszym przebiegu obwodnicy powstały dwa skrzyżowania, jedno z ulicą Łużycką, a drugie przy końcu obwodnicy, będące połączeniem z obecną drogą krajową w kierunku centrum Myśliborza. W ramach inwestycji zbudowano również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe.
Ruszyły też prace związane z przebudową włączenia ulicy 1 Maja (dawny przebieg DK26) do ronda łączącego DK23 i DK26. Do rozpoczęcia tych robót niezbędne było przełożenie ruchu na obwodnicę, ponieważ będzie konieczne zamknięcie dawnego przebiegu DK26 przy rondzie na czas przebudowy drogi i instalacji podziemnych. Roboty te mają być wykonane do końca października.
Zamontowana zostanie również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu obwodnicy z ulicą Łużycką. Jest to efekt przeanalizowania sytuacji na tym skrzyżowaniu w związku z postępującymi zmianami w zagospodarowaniu tego obszaru i powstaniem nowych obiektów generujących ruch. Sygnalizacja ma być również gotowa do końca października.
Obwodnica Myśliborza była gotowa do realizacji już od 2009 r., jednak dopiero podpisany w październiku 2017 r. przez Ministra Infrastruktury program inwestycji zagwarantował środki z budżetu państwa na jej realizację. Decyzja ta umożliwiła aktualizację dokumentacji. Inwestycja została zrealizowana dzięki współpracy GDDKiA i Miasta Myślibórz. Samorząd wsparł inwestycję wartą 47,7 mln zł kwotą 8 mln zł i zrezygnował z odszkodowań za grunty. Wykonawcą inwestycji była firma Maldrobud z Myśliborza. Umowa z wykonawcą inwestycji została podpisana w maju 2019 r. Roboty zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
DW 579 Kazuń–Błonie będzie przebudowana
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku