Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej wchodzi w kolejną fazę realizacji – wybrano wykonawcę kolejnego odcinka trasy o długości ponad 4 km.
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 zostanie zaprojektowana i wybudowana przez konsorcjum firm Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak (partnerzy) za kwotę ok. 214,9 mln zł.
W ramach inwestycji realizowanej w systemie „projektuj i buduj” powstanie odcinek DK73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący drugi fragment obwodnicy Morawicy oraz Woli Morawickiej. Obie inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie dwujezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Zostanie skomunikowana z użytkowanym od stycznia 2022 r. pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.
Zaprojektowane i wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, m.in.: najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 m, druga – krótsza estakada nad rzeką Morawka, licząca ok. 350 m, także z funkcją przepustu dla zwierząt dużych, most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie.
Po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała długość blisko 9 km. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73, która łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości.
Przetarg na realizację inwestycji GDDKiA ogłosiła w lipcu 2021 r. W marcu 2022 r. komisja przetargowa uznała za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum z liderem Fabe Polska. Postępowanie przetargowe przeszło obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co umożliwiło podpisanie umowy z wykonawcą. Wykonawca zaprojektuje i wybuduje nową drogę w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nowy odcinek powinien być przejezdny w I połowie 2026 r.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
Zachodnia Obwodnica Łodzi dłuższa o 12 km
DW 934 Bieruń–Imielin będzie przebudowana
Droga Czerwona w Gdyni – ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze