Most w Trzebiatowie z 1905 r. został wyremontowany. Wzmocniono konstrukcję zabytkowego obiektu i wykonano na nim prace konserwatorskie.
Zabytkowy most w Trzebiatowie nad rzeką Regą został oficjalnie otwarty we wrześniu 2023 r. Umowę o wartości 9,7 mln zł brutto na remont i wzmocnienie konstrukcji tego wybudowanego w 1905 r. obiektu STRABAG Sp. z o.o. podpisał z gminą Trzebiatów we wrześniu 2022 r.
Most w Trzebiatowie, nazywany potocznie „mostem z delfinami”, jest ważnym elementem infrastruktury komunikacyjnej miasta. Ten pięknie zdobiony elementami w stylu secesyjnym obiekt jest jednym z trzech trzebiatowskich mostów łączących brzegi Regi, w zakolu której ulokowane jest stare miasto. Konstrukcja mostu opiera się na trzech przęsłach łukowych. Skrajne przęsła to ażurowe przyczółki, w formie sklepień bezprzegubowych o rozpiętości teoretycznej 9,5 m. Główne przęsło nurtowe stanowi łuk trójprzegubowy o rozpiętości teoretycznej 30,5 m. Całkowita długość obiektu wraz ze skrzydłami przyczółków wynosi 54,3 m. Szerokość całkowita mostu w przęśle to 10,7 m, obustronne chodniki mają szerokość po 1,96 m, a jezdnia – 6,1 m. Główne podpory mostu stanowią dwa monolityczne filary.
Zakres prac objętych umową obejmował naprawę i wzmocnienie elementów konstrukcyjnych przeprawy, wymianę jej wyposażenia, wykonanie nawierzchni na moście i dojazdach oraz remont konserwatorski elewacji. Podstawowym wyzwaniem przy wykonaniu remontu było zabezpieczenie stateczności obiektu podczas prac remontowych i prowadzenie ich tak, aby łuki w przęśle nurtowym nie uległy przemieszczeniu i opadnięciu. Zespół STRABAG zastosował tu technologię, która nie wymagała wykonywania podparcia łuków w nurcie rzeki.
– Wyniki przeprowadzonych badań pokazały, że wykonane lata temu betony znajdują się obecnie w dość dobrym stanie i pomimo sporych uszkodzeń w izolacji obiektu nie wymagają znaczących napraw. Warto nadmienić, że zdarza się często, iż po tylu latach elementy takie wymagają wyburzenia – mówi Grzegorz Zawarczyński z Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego STRABAG.
Most w Trzebiatowie wyremontowano w trzech etapach:
1. Przeprowadzono podstawowe naprawy konserwatorskie balustrad od strony chodnika, w tym: oczyszczenie, wymiany elementów, odsolenie i naprawy możliwe do wykonania w okresie jesienno-zimowym.
2. Zrealizowano zasadnicze roboty drogowo-mostowe na przeprawie i dojazdach (wzmocnienia ustroju nośnego, wykonanie nowej izolacji przeciwwodnej i nawierzchni) oraz dalsze prace konserwatorskie pod obiektem, prowadzone z wykorzystaniem podwieszonych rusztowań, które dotyczyły głównie wymiany tynków na łukach oraz remontu balustrad i elewacji od zewnętrznej strony.
3. Wykonano uzupełnienia i przeprowadzono poprawki prac konserwatorskich oraz wykończeniowych na chodnikach i schodach. Prace zakończył montaż oświetlenia.
Most w Trzebiatowie jest jednym z ciekawszych, zabytkowych obiektów myśli artystycznej i inżynierskiej. Dlatego też poza remontem konstrukcji, równie ważne było przywrócenie walorów estetycznych i historycznych obiektu. Prace w zakresie naprawy elewacji, balustrad oraz elementów dekoracyjnych prowadzone były pod ścisłym nadzorem konserwatorskim.
Całkowita wartość zlecenia wyniosła 9,7 mln zł brutto.
Źródło: STRABAG
Przeczytaj też:
Most kolejowy w Przemyślu w budowie
Most w Grudziądzu przez Wisłę w remoncie