II odcinek S14 ma mieć 14 km. Na drodze pojawił się pierwszy odcinek asfaltu, na początku grudnia ma zostać wydana ZRID na realizację dalszego etapu.
II odcinek S14 – łódzkiej obwodnicy buduje firma Stecol należąca do grupy PowerChina. Ponad rok od podpisania przez firmę kontraktu na budowę na drodze pojawił się pierwszy fragment asfaltu. Wykonawca zakończył prace przygotowawcze, powstają obiekty mostowe, a firma czeka na decyzję ZRID (Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej). Jej wydanie na początku grudnia zapowiedział wojewoda łódzki. Wtedy budowa rozpocznie się na pozostałym odcinku drogi. Mimo sytuacji epidemicznej inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem.
II odcinek S14 będzie cichy
Ma powstać łącznie 14 km drogi klasy S. Pierwszy fragment nawierzchni asfaltowej położony został na odcinku pomiędzy węzłami Emila i Lućmierz.
– To fragment realizowany w oparciu o starą decyzję ZRID. Pozostałą część przeprojektowaliśmy, co dopuszczał kontrakt podpisany z GDDKiA. Zamiast budować na nasypach, obniżyliśmy znacznie poziom drogi i w efekcie jej część powstaje w wykopie. To zmniejszy hałas i zwiększy komfort osób mieszkających w sąsiedztwie – tłumaczy Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe.
Od 24 listopada kładziony jest asfalt, w ciągu trzech tygodni podbudowa bitumiczna zostanie położona na odcinku o długości 750 m. Przedtem na tym fragmencie wykonano pasy technologiczne, przygotowano skarpy i obsiano je trawą. Następnie zostanie położona warstwa wiążąca, a na koniec, już w przyszłym roku – ścieralna. Zależy to od warunków atmosferycznych, gdyż podbudowa bitumiczna oraz warstwa wiążąca mogą być układane, jeśli średnia dobowa temperatura przekracza 5°C.
Prace na II odcinku łódzkiej obwodnicy zgodnie z harmonogramem
Na pozostałych częściach II odcinka S14 końca dobiegają prace przygotowawcze: na kilku obiektach rozpoczęło się już palowanie, ustawianie podpór i wylewanie fundamentów. Zakończone są też wycinki i rozbiórki, zdejmowany jest humus, a drogi technologiczne ukończone są w 75%. Końca dobiegają prace projektowe, które prowadzi ponadsześćdziesięcioosobowy zespół. Po uzyskaniu decyzji ZRID, w okresie największego natężenia prac, na placu budowy pracować będzie nawet kilkaset osób. Aktualnie w biurze budowy w Zgierzu pracuje ponad 50 osób, kolejnych 80 przebywa na placu budowy. Park maszynowy liczy przeszło 60 maszyn (spycharki, walce, koparki, jednostki transportowe). Firma Stecol podpisała niedawno umowy z władzami Zgierza, dzięki czemu możliwy jest ruch ciężkiego sprzętu i pojazdów przewożących materiały budowlane.
– Położenie odcinka asfaltu ma dla nas nie tylko formalny, ale i symboliczny wymiar. Mamy świadomość, że to pierwsza chińska inwestycja drogowa, jaka powstaje w Polsce od dłuższego czasu, wszyscy więc interesują się postępem prac – mówi Karmasz.
Zakończenie budowy II odcinka S14 zaplanowano na 2023 r. Domknie on wokół Łodzi układ dróg szybkiego ruchu.
Przeczytaj też: Obwodnica Wałbrzycha – postęp prac na budowie
Nowe technologie w nawierzchniach asfaltowych