Dworzec we Włocławku gotowy

17.08.2023

Dworzec we Włocławku został wybudowany za 37,7 mln zł w ramach programu przebudowy dworców kolejowych realizowanego przez PKP S.A.

 

Dworzec we Włocławku

 

Dworzec we Włocławku został zaprojektowany jako reprezentacyjny obiekt otwierający się na plac dworcowy. Forma budynku jest dynamiczna, nowoczesna, nawiązująca do kolei i prędkości, natomiast dach sprawia wrażenie unoszenia się nad prostą bryłą dworca. Dworzec wykończony został miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych.

Nowy Dworzec we Włocławku to trzykondygnacyjny budynek. Na parterze znajduje się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu są pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – w części południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze znalazły się przestrzenie z przeznaczeniem na lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.

Dworzec we Włocławku jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Został wyposażony m.in. pochylnie przy wejściu głównym, wewnętrzne dwie windy, ścieżki prowadzące, dotykowe mapy i oznaczenia. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są kasy biletowe, a także toalety.

Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW, a wytworzona przez nie energia posłuży do zasilenia budynku. Oświetlenie obiektu zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, optymalizując zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.

W południowej części przestrzeni wokół budynku dworca postawiono wiatę rowerową z 48 stanowiskami. W tej części działki znajduje się również skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej oraz obok wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku przygotowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego dwa przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami.

Koszt budowy inwestycji wyniósł ok. 37,7 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych był Budimex S.A., a dokumentację projektową przygotowała pracownia TPF sp. z o.o. Budowa dworca została dofinansowana ze środków budżetu państwa.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Przeczytaj też:

Dworzec PKP Grudziądz w przebudowie

Gdańsk Główny otwarty

Łódź Kaliska w przebudowie

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in