Dworzec we Włocławku został wybudowany za 37,7 mln zł w ramach programu przebudowy dworców kolejowych realizowanego przez PKP S.A.
Dworzec we Włocławku został zaprojektowany jako reprezentacyjny obiekt otwierający się na plac dworcowy. Forma budynku jest dynamiczna, nowoczesna, nawiązująca do kolei i prędkości, natomiast dach sprawia wrażenie unoszenia się nad prostą bryłą dworca. Dworzec wykończony został miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych.
Nowy Dworzec we Włocławku to trzykondygnacyjny budynek. Na parterze znajduje się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu są pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – w części południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze znalazły się przestrzenie z przeznaczeniem na lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.
Dworzec we Włocławku jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Został wyposażony m.in. pochylnie przy wejściu głównym, wewnętrzne dwie windy, ścieżki prowadzące, dotykowe mapy i oznaczenia. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są kasy biletowe, a także toalety.
Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW, a wytworzona przez nie energia posłuży do zasilenia budynku. Oświetlenie obiektu zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, optymalizując zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.
W południowej części przestrzeni wokół budynku dworca postawiono wiatę rowerową z 48 stanowiskami. W tej części działki znajduje się również skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej oraz obok wejścia głównego do dworca i na peronie nr 1. Przy budynku przygotowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego dwa przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami.
Koszt budowy inwestycji wyniósł ok. 37,7 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych był Budimex S.A., a dokumentację projektową przygotowała pracownia TPF sp. z o.o. Budowa dworca została dofinansowana ze środków budżetu państwa.
Źródło: PKP S.A.
Przeczytaj też:
Dworzec PKP Grudziądz w przebudowie