Nowy dworzec w Koszalinie będzie nowoczesny, zaprojektowany zgodnie ze współczesnym trendami, komfortowy i ekologiczny. Została podpisana umowa na jego budowę.
Dworzec w Koszalinie będzie jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zaprojektowano go z dużym rozmachem, zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Bryła będzie miała lekką konstrukcję i w całości przeszkloną elewację. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Pośrodku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 r. autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej.
Nowy dworzec w Koszalinie będzie się składał z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. Będzie ona urządzona nowocześnie, z dużym dostępem światła dziennego przez witryny elewacji. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. Podwieszany rastrowy sufit „poprzecinano” w projekcie prostymi i nieregularnie rozmieszczonymi oprawami w formie linii świetlnych. W holu podróżni znajdą cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Do części pasażerskiej dworca będzie można dotrzeć bezpośrednio z placu przed dworcem, przechodząc przez otwarty pasaż lub schodami i windą panoramiczną z nowej części tunelu przebiegającego pod Aleją Armii Krajowej. Natomiast do części handlowej, znajdującej się w południowej części dworca, będzie można się dostać bezpośrednio z otwartego pasażu. Na parterze będą się mieściły pasaż handlowy złożony z siedmiu lokali, a także toalety dostępne z poziomu przedsionka przed wejściem do tunelu. Na piętrze południowego skrzydła dworca zaprojektowano siedzibę Straży Ochrony Kolei, natomiast zachodniego – pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Dworzec w Koszalinie będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Oprócz wspomnianych już wind w budynku pojawią się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. Każde z okienek kasowych będzie mieć obniżony blat.
Na dachu budynku zaprojektowano 130 trójkątne panele fotowoltaiczne wkomponowane w konstrukcję zadaszenia. Dworzec będzie także wyposażony w energooszczędne oświetlenie sterowane za pomocą automatyki obiektowej. System inteligentnego zarządzania budynkiem BMS będzie nadzorował prace instalacji i urządzeń, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Jego zadaniem będzie również optymalizacja zużycia energii elektrycznej i cieplnej oraz wody w budynku.
Zanim ruszą prace przy budowie nowego dworca, wykonawca musi rozebrać dotychczasowy budynek i przenieść obsługę podróżnych do dworca tymczasowego. Wyburzone zostaną także garaże oraz ułożony nowy chodnik. Przy frontowej fasadzie pojawią się stojaki na rowery. Natomiast przy elewacji południowej znajdą się po dwa miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych, a przy północnej – zatoczka typu kiss&ride.
Rozbiórka starego i budowa nowego dworca w Koszalinie będzie kosztować ok. 44 mln zł. Dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, a wykonawcą prac budowlanych jest Alstal Bydgoszcz. Planowany termin otwarcia dworca to koniec 2024 r.
Źródło: PKP SA
Wizualizacja: TBI Architekci
Czytaj także:
Dworzec w Łukowie przejdzie modernizację
Dworzec Jastrząb został zmodernizowany
Dworzec Toruń Miasto w przebudowie