Dworzec Nowy Tomyśl wybudowano w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Koszt jego budowy wyniósł 4,1 mln zł.
Dworzec Nowy Tomyśl to już 22. Innowacyjny Dworzec Systemowy, który powstał w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, i 3. obiekt tego typu w województwie wielkopolskim.
Dworzec powstał w nowym miejscu, bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Budynek odznacza się prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jest podzielony na 2 części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich znajduje się hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również klimatyzowana. W jej sąsiedztwie jest toaleta. W drugiej części natomiast mieści się kasa biletowa Kolei Wielkopolskich. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, znajdują się ławki, stojaki rowerowe na 26 jednośladów wraz ze stacją ich naprawy.
Dworzec Nowy Tomyśl jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowano w nim potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami.
W budynku zastosowano ekologiczne rozwiązania: energooszczędne oświetlenie typu LED, panele fotowoltaiczne na dachu oraz system odzysku wody deszczowej, która po przefiltrowaniu służy do spłukiwania toalet. Instalacjami steruje system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System), który pozwala zoptymalizować zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Nowy dworzec wyposażono także w nowoczesny system monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz zdalnego zamykania obiektu.
Obiekt wybudowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt budowy wyniósł 4,1 mln zł brutto. Dworzec był realizowany w formule „projektuj i buduj” przez firmę SKB S.A.
Źródło: PKP SA
Czytaj także:
Koleje Dolnośląskie z nowym zapleczem technicznym
Dworzec w Kołobrzegu zostanie przebudowany