Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy, dostępny i proekologiczny. Taki będzie dworzec Gdańsk Wrzeszcz po zakończeniu inwestycji. PKP S.A. podpisały umowę na przebudowę dworca obsługującego prawie 9 mln podróżnych rocznie.
Gdańsk Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano.
Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru. Najbardziej widoczna będzie zmiana wyglądu zewnętrznego dworca. Zamiast rozproszonych dobudówek obiekt będzie spójną bryłą. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną częścią budynku będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie ono zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem. Również wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony ma przyciągać uwagę. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja, która podświetli główne wejścia do budynku i pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.
Zobacz:
- Dworzec Roku 2020
- 9 dworców w ramach programu Innowacyjne Dworce Systemowe
- Dworzec w Białymstoku – nowoczesność i urok zabytku
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz – wizualizacja. Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Na dachu budynku, na powierzchni prawie 400 m2, zaprojektowano zieleń. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na brak wody. W czasie suszy będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, w których gromadzona będzie deszczówka. Na dachu zaplanowano też 28 paneli fotowoltaicznych. Inne rozwiązania proekologiczne to: pompy ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędne oświetlenie z automatyką sterującą oraz ocieplenie budynku materiałami o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.
W nowy sposób zaaranżowana zostanie przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol z poczekalnią, kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Pojawią się tu ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ścian nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Nowy dworzec Gdańsk Wrzeszcz ma być funkcjonalny – na perony będzie można się dostać pomijając hol – przez specjalne wejście umiejscowione po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony zaprojektowano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo–usługowe. Po przebudowie dworzec stanie się bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne, pojawią się ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia, urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami.
Na dworcu zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe). Poprawne działanie wszystkich urządzeń i instalacji oraz zużycie mediów będzie kontrolowane przez system BMS (Building Management System)
Zobacz też:
Dworzec Wałbrzych Główny otwarty po modernizacji
Dworzec Metropolitalny w Lublinie – start budowy
Dworzec autobusowy w Kielcach. ZDJĘCIA po remoncie
Przy dworcu pojawią się nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe. Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22. inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023. Jej koszt to około 13,2 mln złotych brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM–BUD Zakład Remontowo–Budowlany Waldemar Tymoszewski.
PKP S.A.