DK7 w Libertowie stanowi część Zakopianki. Rozpoczynają się prace związane z przebudową drogi.
Droga DK7 w Libertowie zostanie przebudowana w celu poprawy jej przepustowości. W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania wybudowana zostanie kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (przy jeździe od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (przy jeździe od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych powstanie kładka.
Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa oraz Myślenic. Poszerzona będzie droga łącznikowa po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudowane wjazdy na posesje. Powstaną też 2 ronda: na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania, oraz na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką.
Poza dwoma nowymi kładkami powstanie jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i 2 przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie. Koszt prac to prawie 150 mln zł. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace mają się zakończyć w połowie 2027 r.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S19 Babica–Jawornik ze ZRID-em
S6 Skórowo–Leśnice gotowa do realizacji
Obwodnica Olesna oddana do ruchu