Autostrada A4 z Rzeszowa do Dębicy otwarta

31.10.2013

Kierowcy mogą korzystać już z nowego, 37-kilometrowego odcinka autostrady A4 na Podkarpaciu. To kolejne kilometry na sieci nowych dróg szybkiego ruchu Podkarpacia.

Oddane do ruchu zostały dwa odcinki A4: od węzła Dębica Wschód do węzła Rzeszów Zachód oraz od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Północ. Możliwe to było dzięki wybudowaniu miesiąc przed terminem zawartym w umowie z wykonawcą (4 grudnia 2013 r.) węzła Dębica Pustynia.

Przejazd autostradą pozwoli na zaoszczędzenie czasu podróży pomiędzy Dębicą a Rzeszowem do ok. 20 minut. Oddane dzisiaj do ruchu odcinki A4 przejmą ruch tranzytowy dzięki czemu zmniejszy się ruch na istniejącej DK4 przebiegającej przez tereny zabudowane. 

 

 

Węzeł Dębica Wschód
Węzeł Dębica Wschód (zlokalizowany w m. Pustynia) zrealizowany został w ramach budowy odcinka A4 Tarnów Północ – Dębica Wschód przez GDDKiA Oddział w Krakowie. Ten odcinek autostrady położony jest częściowo na terenie województwa małopolskiego, a częściowo na terenie województwa podkarpackiego. Umowę podpisano w Krakowie 7 maja 2013 r. z konsorcjum firm Heilit – Woerner Budowlana Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. Nowy wykonawca, na kontynuację robót ma 18 miesięcy (do czasu realizacji umowy wlicza się również okres zimowy). W pierwszej kolejności zobowiązany został do wykonania tzw. Kamienia Milowego, czyli budowy węzła Dębica Pustynia w terminie do 4 grudnia 2013 r.

 

Odcinek A4 Dębica Wschód – Rzeszów Zachód
Budowa tego odcinka A4 obejmowała wykonanie autostrady o długości 32,75 km wraz z wyposażeniem oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Wybudowano m.in. węzeł autostradowy „Sędziszów” ze stacją poboru opłat, miejsca obsługi podróżnych typu I, II i III. Przebudowano także istniejącą sieć dróg publicznych: 2 drogi wojewódzkie, 8 dróg powiatowych oraz 12 dróg gminnych.

Wybudowano 43 obiekty inżynierskie:
– 6 mostów autostradowych zespolonych z przejściami dla zwierząt,
– 12 wiaduktów autostradowych,
– 11 wiaduktów drogowych,
– 3 przejścia górą dla zwierząt dużych,
– 2 przejścia pod autostradą dla zwierząt średnich,
– 9 mostów w ciągach dróg dojazdowych, gminnych i powiatowych.

Zbudowano 59 przepustów ramowych, 30 przepustów łukowo-kołowych oraz 490 przepustów rurowych.

Budowę autostrady realizowano z myślą o ochronie środowiska naturalnego. W związku z tym zaprojektowano i wykonano szereg urządzeń mających na celu ochronę fauny i flory. Na uwagę zasługuje przejście dla zwierząt dużych ze względu na gabaryty oraz ilości zastosowanych materiałów. Płyta ustroju ma 119 m długości i 96 m szerokości (dla porównania wymiary boiska piłkarskiego wg standardów FIFA to ok. 105 m x 68 m). Do budowy tego przejścia dla zwierząt zużyto 23 891 m³ betonu oraz 2 781 475 kg stali.

Wykonano system zbiorników retencyjnych współdziałających z systemem odwodnienia kanalizacji deszczowej zamkniętej wraz z systemem rowów otwartych do odprowadzania wód opadowych z jezdni autostrady, łącznic węzła czy MOP-ów. Ekrany akustyczne zamontowano na łącznej długości 33,45 km. Przebudowano także kolidującą infrastrukturę techniczną: kanalizacje sanitarną i deszczową, rurociągi tłoczne, urządzenia melioracji, a także sieci teletechniczne, energetyczne, gazowe i wodociągowe. Wartość umowy to około 1,7 mld zł. Gwarancja na ten odcinek wynosi 60 miesięcy.

 

Odcinek Rzeszów Zachód – Rzeszów Północ
Ten 4-kilometrowy odcinek A4 prowadzi od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Północ i stanowi część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Zakres prac obejmował budowę odcinka autostrady, ale także budowę węzła drogowego Rzeszów Zachód łączącego A4 z drogą ekspresową S19, budowę 9 łącznic oraz sieć dróg dojazdowych i serwisowych. Wybudowano 2 mosty autostradowe, 2 wiadukty autostradowe, 2 wiadukty drogowe, przejazd gospodarczy i przejścia dla zwierząt. Wykonawcy tego odcinka A4 do wybudowania pozostał jeszcze Obwód Utrzymania Autostrady zlokalizowany przy węźle Rzeszów Zachód. Jego budowa ma się zakończyć w kwietniu 2014 r. Wartość kontraktu to prawie 184 mln zł.

 

Na Podkarpaciu w budowie są jeszcze 3 odcinki autostrady A4. W grudniu 2014 r. zakończą się prace na odcinkach Tarnów-Dębica oraz Rzeszów-Jarosław. Natomiast z końcem tego roku wykonawca odcinka W. Przemyśl-Korczowa (gr. państwa), firma J&P AVAX deklaruje zakończenie robót na ciągu głównym A4.

Inwestycje współfinansowane są ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in