Odcinek nazywany jest obejściem Węgierskiej Górki i ma długość 8,5 km. To jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce.

W ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki powstały dwa dwunawowe tunele drogowe o łącznej długości 1,8 km, które są kluczowymi elementami całej inwestycji. Pierwszy z nich ma długość ok. 830 m i przebija masyw Baraniej Góry, drugi ma około 1000 metrów i poprowadzony został przez Białożyński Groń. Obydwa tunele składają się z dwóch niezależnych naw – osobno dla kierunku Żywiec i Zwardoń. Tunele wykonano metodą NATM, czyli Nową Austriacką Metodą Górniczą, która pozwala dostosować technikę drążenia i obudowy do rzeczywistych warunków geologicznych. W górskich partiach Beskidów, gdzie górotwór jest niejednorodny i narażony na zmienne naprężenia, metoda ta gwarantuje wysoką stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo prowadzenia prac.

Oba tunele mają przekrój o szerokości 12 m i wysokości około 9,5 m. Wewnątrz wybudowano chodniki ewakuacyjne i opaski awaryjne. Całość konstrukcji zrealizowano w technologii monolitycznej obudowy betonowej o grubości dochodzącej do 60 cm. Zastosowano m.in. kotwy, siatki stalowe oraz natryskowy beton, by zapewnić pełne zabezpieczenie górotworu i ograniczyć deformacje stropu.

Przy portalach tuneli wykonano wzmocnienia skarp i półki terenowe, które stabilizują masywy górskie nad wlotami. Całość uzupełnia system odwodnienia i wentylacji, a także kompleksowe wyposażenie techniczne (oświetlenie, monitoring, czujniki pomiarowe, systemy przeciwpożarowe i komunikacja alarmowa). Ruch w tunelach jest nadzorowany z nowoczesnego Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce, które wykorzystuje sieć kamer i czujników do bieżącej kontroli warunków wewnątrz obiektów. Dzięki połączeniu nowoczesnej technologii budowy i systemów bezpieczeństwa tunele w Węgierskiej Górce należą dziś do najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce.
>>> Wentylacja w tunelach drogowych a bezpieczeństwo

S1 Przybędza – Milówka – estakady, węzły i układ drogowy
W ramach inwestycji zrealizowano także pięć estakad oraz trzy mosty o łącznej długości ok. 2,3 km. Najdłuższa z estakad mierzy 942 metry i rozciąga się nad ulicą Zielona Góra oraz ulicą Zieloną, drogami dojazdowymi, potokami oraz ciągami migracyjnymi zwierząt.
Dzięki estakadom i mostom droga harmonijnie wpisuje się w krajobraz, a kierowcy mogą podziwiać widoki Beskidu Żywieckiego, podróżując jedną z najbardziej malowniczych tras w Polsce i tej części Europy.
Wykonano szereg prac związanych z budową odwodnienia drogi, zbiorników retencyjnych, kanalizacji deszczowej oraz przebudową i regulacją cieków. Powstały zabezpieczenia przeciwhałasowe – 677 metrów ekranów akustycznych, z których większość jest przejrzysta (585 m). Zamontowano je na estakadzie nad ulicą Zielona Góra i ulicą Zieloną w Węgierskiej Górce. Pozostałe ekrany to panele akustyczne typu zielona ściana, które wykonano przy trasie głównej.
Zrealizowano dwa nowe węzły drogowe (Przybędza oraz Milówka), które łączą się z drogami lokalnymi. Na węźle Przybędza można wjechać na S1 w stronę Zwardonia bądź Bielska-Białej lub skorzystać z lokalnych dróg w stronę Węgierskiej Górki oraz Żywca. Węzeł Milówka umożliwia zjazd i wjazd na S1 i łączy się z drogą powiatową prowadzącą m.in do centrum miejscowości.
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka ma dwa typy przekroju:
– jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku;
– dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Znaczenie drogi S1 w sieci dróg szybkiego ruchu
Budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka jest fragmentem sieci łączącej autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Trasa stanowiąca kręgosłup drogowy województwa śląskiego jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.
Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 141 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km). W części jest to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, droga uzyska status ekspresowej o długości ponad 133 km i będzie w całości zarządzana przez GDDKiA.
Z chwilą oddania do ruchu obejścia Węgierskiej Górki, obecny fragment DK1 Przybędza – Milówka straci status drogi krajowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przejdzie w zarząd województwa śląskiego.

GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą (konsorcjum Grupa Mirbud i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż) 10 października 2019 roku, a jej wartość wyniosła niemal 1,38 mld zł.
Źródło: GDDKiA




