Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku został rozbudowany. Dzięki wykorzystaniu technologii prefabrykowanych modułów drewnianych obiekt udało się zrealizować w ciągu zaledwie 12 miesięcy.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku, dzielnica Osowa, zyskał nowoczesny obiekt wybudowany w technologii prefabrykowanych modułów drewnianych. Projekt i realizację inwestycji powierzono firmie EKOINBUD, specjalizującej się m.in. w projektowaniu i budowie modułowych budynków użyteczności publicznej.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku dysponował coraz mniejszą powierzchnią ze względu na duży przypływ nowych uczniów. W nowo wybudowanym obiekcie o całkowitej powierzchni użytkowej przekraczającej 2,5 tys. m² wygospodarowano 72 pomieszczenia. Wśród nich znalazło się 12 sal lekcyjnych dla uczniów klas 1–3 oraz 4 sale dla uczniów „zerówki”. Ponadto w budynku powstała m.in. aula, pracownia komputerowa, biblioteka z czytelnią, świetlica, stołówka wraz z zapleczem kuchennym, pomieszczenia terapeutyczne oraz specjalistyczne gabinety terapeutyczne: psychologa, logopedy, pedagoga i higienistki.
Projekt obiektu bazował na wykorzystaniu prefabrykowanych modułów w konstrukcji drewnianej. Zastosowana technologia w znacznym stopniu skróciła czas wznoszenia konstrukcji budynku, który udało się zakończyć w ciągu 12 miesięcy.
Jedną z głównych wytycznych inwestora było zastosowanie rozwiązań poprawiających akustykę wewnątrz budynku. Wobec tego, poza zwiększoną izolacyjnością akustyczną przegród wydzielających sale lekcyjne i sale, w których przebywają dzieci, dodatkowo zdecydowano się na wykończenia sufitów przy użyciu paneli akustycznych. Celem tego zabiegu było znaczne ograniczenie niepożądanego pogłosu wewnętrznego, co bezpośrednio przełoży się na poprawę komfortu uczniów i pracy kadry dydaktycznej.
Oprócz wykorzystania drewna jako głównego materiału konstrukcyjnego oraz wełny drzewnej do izolacji ścian wewnętrznych i stropu, w nowym budynku szkoły zastosowano wiele innych proekologicznych rozwiązań, które w znacznym stopniu zwiększają jego efektywność energetyczną. Wykorzystano m.in. przegrody zewnętrzne o podwyższonych parametrach izolacyjności termicznej, ogrzewanie podłogowe, mechaniczną wentylację z odzyskiem ciepła czy panele fotowoltaiczne umiejscowione na dachu budynku.
Ostatnim etapem realizacji było zagospodarowanie okolicznego terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły powstał ogród skrzynkowy pozwalający na sadzenie i pielęgnowanie roślin w ramach zajęć dydaktycznych, ogród sensoryczny z 44 polami oraz zielona klasa, czyli miejsce do prowadzenia lekcji na zewnątrz. Ponadto na całym terenie wokół szkoły przygotowano trawniki, posadzono 28 drzew oraz ok 250 krzewów.
Źródło: materiały prasowe
Przeczytaj też:
Szpital w Ostródzie w technologii prefabrykowanych modułów drewnianych
Budownictwo modułowe – zastosowanie, zalety, rodzaje systemów