Tunel pod linią kolejową w Gałkowie powstał pod układem 5 torów kolejowych LK 17 i 25. Jego długość całkowita wraz z najazdami wynosi 335 m.
Tunel pod linią kolejową w Gałkowie w ciągu drogi powiatowej 2911E został oddany do ruchu. Umożliwia on bezkolizyjny ruch samochodowy oraz rowerowy pod torami linii kolejowych nr 17 i 25, zapewniających połączenia w relacji Warszawa Zachodnia–Łódź Fabryczna oraz Łódź Fabryczna–Dębica. Tunel pod linią kolejową w Gałkowie powstał w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowego i wraz z przebudową lokalnej drogi pomiędzy Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym w gminnie Koluszki poprawi bezpieczeństwo podróżujących koleją oraz kierowców.
Tunel pod linią kolejową w Gałkowie zrealizowano w technologii podstropowej. Posadowienie oraz ściany tunelu wykonano w formie kombinowanych ścianek szczelnych o przekroju zamkniętym –skrzynkowym z grodzic stalowych. Grodzice zostały zespolone w wytwórni, tworząc w ten sposób gotowy produkt w postaci pala stalowego. Ściany tunelu zwieńczono żelbetowym oczepem. Szerokość tunelu wynosi 11,69 m, a długość przejazdu pod układem torowym – 28,13 m. Długość całkowita obiektu wraz z najazdami wynosi 335 m. W tunelu, nad którym znajduje się 5 torów linii kolejowych, poprowadzona została jednia o szerokości 7 m oraz wytyczony został ciąg pieszo-rowerowy.
Zakres wykonanych prac obejmował również roboty branżowe, w tym przebudowę wszystkich sieci. Tunel pod linią kolejową w Gałkowie wyposażono również w specjalny system odwodnienia i przepompownię wody w celu skutecznego odprowadzania wód deszczowych.
Jest to jedna z największych inwestycji w gminie. Wykonawcą tunelu była firma STRABAG Sp. z o.o. Całkowita wartość zlecenia to 29,1 mln zł. Obiekt realizowano od października 2020 r. do sierpnia 2023 r.
Źródło: STRABAG
Przeczytaj też:
Wiadukt w Mielcu nad torami gotowy
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego gotowa w całości