Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.
Stacja Łódź Fabryczna to miejsce, w którym w 2023 r. rozpoczną się prace podziemne. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to 59,8 mln zł netto.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź, Sieradz i dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.
Zobacz też:
Stacja Łódź Koziny w tunelu średnicowym
Powstanie nowa linia kolejowa Łódź – Sieradz – Wrocław
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. FILM
Podziemna ulica Hasa w Nowym Centrum Łodzi
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.
Po oddaniu linii do eksploatacji czas przejazdu z Łodzi do Warszawy wyniesie 45 minut (obecnie ponad godzinę), z Łodzi do Wrocławia i Poznania 1 godz. i 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny).
Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”, czyli Instrumentu „Łącząc Europę”). Na tunel w Łodzi trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.
W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r. Wykorzystanie tych opracowań, po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza oszczędność czasu i publicznych pieniędzy.
Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.
Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Prowadzi on z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest częścią elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.
CPK
Zobacz też:
Kolej dużych prędkości, czyli z Warszawy do Łodzi w 45 minut
Kolej w Polsce – aktualna sytuacja i plany inwestycyjne. RAPORT
Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny? Kolejne propozycje architektów
Sprawdź: Produkty budowlane