Tramwaj do Wilanowa – umowa na budowę podpisana

30.03.2022

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też inwestycja o strategicznym znaczeniu dla miasta oraz jego mieszkańców, ponieważ finalnie powstanie trasa o łącznej długości około 19 km, która połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Roboty budowlane wykona Budimex SA.

 

Tramwaj do Wilanowa

 

Jaki będzie tramwaj do warszawskiego Wilanowa?

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

 

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.

 

Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy, podłączone do satelitarnego systemu wyliczającego online czas przejazdu tramwajów. W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zielone światło. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.

 

>> Stacja Trocka z najgłębszymi fundamentami w Polsce

>> Linie tramwajowe – przepisy, projektowanie

>> Warszawa Zachodnia: przebudowa stacji, tunel i podziemny tramwaj

 

Tramwaj do Wilanowa. Czas przejazdu, terminy
Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut.

 

Wykonawca – firma Budimex będzie miała 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej do ulicy Św. Bonifacego.

W opcji, na którą Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego. Na budowę tras w opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy.

 

Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. Rozpoczęcie robót jest zaplanowane w ciągu 5 miesięcy od daty podpisania umowy. W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonamy 8 km linii tramwajowej i 4 węzły rozjazdowe. Zakres prac obejmuje m.in budowę odwodnienia, przebudowę sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, wodociągu, gazociągu, ciepłociągu, przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz teletechnicznej, budowę sieci trakcyjnej, budowę oświetlenia,  przebudowę sygnalizacji świetlnej oraz budowę trzech podstacji trakcyjnych – mówi Artur Popko, Prezes Budimex SA.

 

Tramwaj do Wilanowa z zielonymi torami
Podczas budowy tej trasy tramwajowej zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łączna długość zielonych torów na trasie do Wilanowa przekroczy 10 km. Dzisiaj w Warszawie jest już ponad 25 km zielonych torów. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.

 

Koszty, finansowanie

W połowie marca 2022 r. rada miasta st. Warszawy zdecydowała o dokapitalizowaniu Tramwajów Warszawskich kwotą 200 mln zł, która będzie wykorzystana na budowę tramwaju do Wilanowa. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł.

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014–2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

 

Szczegóły: www.tramwajdowilanowa.pl

 

Tramwajowe inwestycje w stolicy

Budowa tramwaju do Wilanowa to tylko część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy.

Na początku marca 2022 r. rozpoczęła się budowa tramwaju na Kasprzaka – nowej trasy tramwajowej, która połączy nowe osiedla na Woli z centrum. Tramwajarze podpisali umowę na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju przy ul. Modlińskiej i ogłosili przetarg na zaprojektowanie tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego.

We wrześniu 2021 roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. Tramwaje Warszawskie już przekazały wykonawcy teren pod budowę nowej zajezdni na Annopolu. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Hyundai już wożą warszawiaków.

Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław. W trakcie jest pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i w al. Wilanowskiej.

 

Urząd m.st. Warszawy

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in