Odcinek S7 Moczydło–Miechów o długości 19 km został oddany do ruchu. Trasę wytyczono nowym śladem, po wschodniej stronie starego traktu krakowskiego z początku XIX w.
Kierowcy mogą już korzystać z prawie 19-kilometrowego fragmentu S7 Moczydło–Miechów w województwie małopolskim. Droga tworzy nowy trakt królewski – ciągnie się po wschodniej jego stronie. Trakt krakowski, łączący Kraków z Warszawą, pierwotnie prowadził przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą, a w 1819 r. został wytyczony nowy przebieg przez Radom, Kielce i Jędrzejów.
Fot. GDDKiA
S7 Moczydło–Miechów biegnie urokliwymi, rolniczymi terenami Wyżyny Miechowskiej. Żeby zniwelować różnicę wysokości droga została poprowadzona w niektórych miejscach w wykopach, a w niektórych na nasypach. W Małoszowie powstał 400-metrowy wiadukt, który przebiega m.in. nad rzeką Nidzicą, a w najwyższym miejscu ma prawie 20 m wysokości. Na całej trasie powstały łącznie 24 obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty i estakada. Droga ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidziano też rezerwę pod ewentualną budowę w przyszłości trzeciego pasa. Wjazd na ten odcinek jest możliwy dzięki węzłom Książ i Miechów. W ramach inwestycji wybudowano też dwa miejsca obsługi podróżnych: Małoszów i Tochołów. Na nowym odcinku S7 Moczydło–Miechów powstało też kilkadziesiąt przejść dla zwierząt.
Budowa tak długiego odcinka zaangażowała ogromne środki, nie tylko finansowe. Do wybudowania drogi zużyto prawie 320 000 t mas bitumicznych. Żeby przewieźć taką ilość materiału wywrotki wykonały ponad 12 000 kursów. Przed budową estakady, w celu zapewnienia odpowiednio stabilnego podłoża, wbito w grunt ok. 1200 pali, z których niektóre miały blisko 12 m długości. Wszystkie znaki poziome na tym odcinku zajmują powierzchnię prawie 26 000 m².
Wykonawcą trasy była firma INTERCOR. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1051 mln zł, w tym prace budowlane – 860 mln zł. Budowa nowego odcinka S7 uzyskała prawie 586 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dzięki oddaniu do ruchu drogi S7 Moczydło–Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponaddwukrotnie do 31,8 km. Drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 r. odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma o długości 13 km. W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km trasy:
- 5,3 km między węzłami Miechów i Szczepanowice (otwarcie w II połowie 2024 r.),
- 18,3 km od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (otwarcie w II połowie 2024 r.).
Z końcem 2024 r. podróż pomiędzy Warszawą i Krakowem zajmie niespełna 3 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Źródło: MI, GDDKiA
Przeczytaj też:
Tunel pod linią kolejową w Gałkowie otwarty
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego gotowa w całości
Obwodnica Przecławia i Warzymic została ukończona