Otwarto prawą jezdnię S7 Lubień–Naprawa w kierunku Zakopanego. Dzięki temu ruch w kierunku Krakowa odbywa się już dwoma pasami na jezdni lewej.
Trasa S7 Lubień–Naprawa ma długość 7,6 km. Blisko 24% drogi przebiega po obiektach inżynierskich, a 49% w wykopach. Wybudowano dziesięć obiektów inżynierskich dla każdej jezdni oraz sześć małych obiektów na potoku Krzywańskim.
Na jezdni S7 Lubień–Naprawa w kierunku Nowego Targu i Zakopanego dopuszczalna będzie prędkość 100 km/godz., jednak przed zjazdem na drogę powiatową jest zawężenie do jednego pasa ruchu i trzeba zredukować prędkość do 50 km/godz. Po dojechaniu do Naprawy należy zjechać na drogę powiatową, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch z trasy ekspresowej. Wykonano na niej także chodniki. Po ok. 500 m jazdy tą drogą dociera się do DK7 (tzw. starej Zakopianki) i omija budowę tunelu.
W trakcie są jeszcze prace poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi oraz przy budowie ogrodzenia trasy. Nie będzie też można korzystać z MOP-ów Lubień i Krzeczów, gdyż prowadzone są tam prace wykończeniowe.
Historia budowy S7 Lubień–Naprawa
20 grudnia 2019 r. została oddana do ruchu lewa jezdnia S7 od Naprawy do Lubnia, a kierowcy korzystali z niej w obu kierunkach. Na drugiej jezdni brakowało wiaduktu oraz podłączenia do wcześniejszego odcinka.
Pomimo licznych działań GDDKiA skierowanych do wykonawcy, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie po zakończeniu okresu zimowego, gdyż wykonawca nie posiadał odpowiedniego potencjału sprzętowego i kadrowego, a także środków na kontynuację robót. W trybie przewidywanym w umowie, czyli na podstawie Subklauzuli 15.1, GDDKiA wezwała wykonawcę do poprawy, w tym do wykonania szeregu ściśle określonych prac. W określonym terminie do 10 czerwca 2020 r. wykonawca nie wywiązał się z większości postawionych przed nim wymagań. Odnotowano brak wymaganego postępu robót, narastające opóźnienia oraz nieprawidłowości w rozliczaniu podwykonawców. W efekcie 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka – konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING.
1 września 2020 r. podpisano umowę na kontynuację budowy wiaduktu na odcinku S7 Lubień–Naprawa z dotychczasowym jej wykonawcą – firmą TBM, która budowała ten wiadukt jako podwykonawca firmy IDS BUD, czyli poprzedniego wykonawcy drogi. W ramach umowy wykonawca miał dokończyć budowę estakady zgodnie z wydaną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i dokonać odbioru robót budowlanych po ich zakończeniu. Koszt prac wyniósł ok. 42,2 mln zł. Zakończenie budowy nastąpiło w listopadzie 2021 r.
Natomiast umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień–Naprawa GDDKiA podpisała 22 grudnia 2020 r. z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Zakres inwestycji obejmował prace przygotowawcze, dokończenie budowy prawej jezdni o długości ok. 7,6 km, MOP-u Lubień i MOP-u Krzeczów, dojazdów technologicznych, systemu odwodnienia drogi i urządzeń bezpieczeństwa ruchu. W ramach zadania uwzględniono także urządzenia ochrony środowiska (ekrany, urządzenia oczyszczania wód). Koszt inwestycji to ponad 74,5 mln zł.
Odcinek S7 Lubień–Naprawa jest częścią prawie 17-kilometrowej drogi ekspresowej zakończonej w Rabce Zdroju, którą podzielono na trzy części realizacyjne. Wartość całkowita kontraktu S7 Lubień–Rabka Zdrój wynosi 2 471 380 000 zł, z czego dofinansowanie z unijne to 1 322 398 015,17 zł.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S7 Szczepanowice–Widoma oddana do ruchu
Druga nitka tunelu na Zakopiance przebita
Pierwszy tunel na Zakopiance przebity