S61 Szczuczyn–Ełk Południe udostępniona kierowcom

16.09.2022

S61 Szczuczyn–Ełk Południe o długości 23,3 km została oddana do ruchu. To drugi z trzech odcinków S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony.

 

S61 Szczuczyn–Ełk

 

S61 Szczuczyn–Ełk Południe to droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. W ramach jej realizacji wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstały m.in. węzły Guty i Ełk Południe, para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnia tego 23,3-kilometrowego odcinka została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 t na oś.

Kalendarium budowy S61 Szczuczyn–Ełk Południe:

  • 15 października 2015 r. wydano decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych,
  • 15 kwietnia 2016 r. ogłoszony został przetarg na realizację odcinka w systemie „projektuj i buduj”,
  • 6 sierpnia 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą,
  • 24 lutego 2020 r. wydano decyzję ZRID,
  • 16 marca 2020 r. rozpoczęcie prac,
  • 13 września 2022 r. udostępniono drogę do ruchu.

Wykonawcą trasy S61 Szczuczyn–Ełk Południe było konsorcjum firm Porr i Unibep. Wartość prac wyniosła 700 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn–Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje 6 zadań w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn–Budzisko.

 

S61 Szczuczyn–Ełk

 

Droga ekspresowa S61 łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław–Warszawa–Białystok tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

Oddano już do ruchu S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej nowe odcinki S61, których łączna długość to prawie 130 km. To trasa pomiędzy węzłami Śniadowo i Łomża Południe, od węzła Kolno do Ełk Południe oraz od węzła Kalinowo do końca obwodnicy Suwałk. GDDKiA ma jeszcze udostępnić do ruchu w 2022 r. ponad 24 km S61 – od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową, zaplanowano na połowę 2025 r.

 

Źródło: GDDKiA

 

Czytaj także:

S61 Wysokie–Raczki gotowa

DK91 w przebudowie

Trasa Łagiewnicka w Krakowie gotowa

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in