IV Studencka Konferencja „Mosty i Tunele” zgromadziła młodych pasjonatów inżynierii z siedmiu uczelni: Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Politechniki Gdańskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Politechniki Poznańskiej. Oprócz studentów na konferencji obecni byli eksperci branżowi oraz przedstawiciele firm, którzy wspólnie dzielili się wiedzą, wzajemnie inspirowali i podejmowali techniczne wyzwania.
IV Studencka Konferencja „Mosty i Tunele” – merytoryczne prelekcje i sesje networkingowe
Program konferencji objął konkurs na najlepszy MiTyczny referat, podczas którego studenci mieli okazję zaprezentować wyniki swoich projektów i analiz. Referaty, które brały udział w konkursie, oceniane były przez jury składające się z ekspertów branż mostowej i tunelowej: prof. dr. hab. inż. Marka Cały, dr. inż. Bartosza Michalaka, mgr. inż. Tomasza Jaworskiego oraz mgr. inż. Rafała Hassa. Zwycięzcami okazali się Paweł Waldowski i Tomasz Ciborowski prezentujący referat na temat wykorzystania metod fotogrametrii do inwentaryzacji zabytkowych obiektów mostowych, którego autorem jest zespół z Politechniki Gdańskiej.
Oprócz nagrody głównej uczestnicy mieli także możliwość głosowania na najbardziej interesującą prezentację. W głosowaniu publiczności największe uznanie zdobył referat Nadii Stencel i Pawła Stalmacha pt. „Rola otworów geologicznych w planowaniu infrastruktury transportowej dla wybranego obiektu mostowego,” również zrealizowany przez zespół z Politechniki Gdańskiej.
IV Studencka Konferencja „Mosty i Tunele” obejmowała również referaty spoza konkursu, które choć nie odnosiły się bezpośrednio do głównego tematu wydarzenia, wzbogaciły spotkanie o ciekawe zagadnienia.
Szczegółowe wyniki konkursu na MiTyczny referat:
1) P. Wałdowski, T. Ciborowski, Politechnika Gdańska, Zastosowanie BSP z modułem RTK oraz technik fotogrametrii do odtwarzania geometrii oraz do inwentaryzacji obiektów mostowych.
2) Jakub Piskorski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Analiza porównawcza zastosowania metod NATM oraz ADECO-RS drążenia tuneli w masywach sklanych o niskiej i średniej jakości.
3) Marek Rapacz, Akademia Górniczo-Hutnicza, Projekt obudowy wstępnej tunelu drogowego w zmiennych warunkach geotechnicznych fliszu karpackiego.
Istotną składową konferencji były również prezentacje firm z branży. Hunnebeck zaprezentował innowacyjny system „QuikDeck” przeznaczony do realizacji mostowych, akcentując jego zalety w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i oszczędności. ViaCon przedstawił temat konstrukcji współpracujących z zasypką gruntową, stosowanych w inżynierii komunikacyjnej. Firma JD Engineering w swoim wystąpieniu zatytułowanym „MiTy na temat modelowania mostów i tuneli” podjęła się analizy wyzwań w procesie modelowania tych struktur. Z kolei Aecom zaprezentował doświadczenia z realizacji infrastrukturalnych na przykładzie mostów i wiaduktów w Teksasie i Australii, omawiając wyzwania projektowe związane z dużymi obiektami inżynierskimi.
Inspirujący były także wykład prowadzony przez prof. dr. hab. inż. Marka Całę, który omówił wyzwania budowy tuneli w Polsce południowej oraz szkolenie poprowadzone przez dr. inż. Mateusza Blajera z zakresu rozpoznania ośrodka skalno-gruntowego na potrzeby budowy tuneli.
Organizatorzy zadbali również o integrację między samymi uczestnikami konferencji. Cel ten spełniła zespołowa gra terenowa śladami krakowskich legend, która metę miała na znanym wszystkim studentom Miasteczku Studenckim AGH.
Kreatywne konkursy
Obok prelekcji uczestnicy mieli okazję wziąć udział w dwóch wyjątkowych konkursach konstrukcyjnych: na najlepszy most i tunel. Mosty budowano z patyczków do szaszłyków, kleju na gorąco, nici oraz specjalnych łączników drukowanych w technologii 3D, a oceniano je pod kątem wytrzymałości oraz masy. Konkurs tunelowy był jednak szczególnym wyzwaniem, jako że po raz pierwszy tego typu rywalizacja odbyła się w Polsce.
W konkursie „MiTyczny Tunel” zadaniem zespołów było stworzenie obudowy tunelu komunikacyjnego o określonych wymiarach, która przetrwa największe obciążenie. Drużyny musiały zmieścić konstrukcję w skrzyni wypełnionej kruszywem, a następnie poddać ją próbie wytrzymałościowej, polegającej na stopniowym obciążaniu konstrukcji przy jednoczesnym sprawdzaniu, czy tunel pozostaje drożny – oceniano to za pomocą czterech wiązek laserowych wyznaczających wewnętrzne wymiary. Dodatkowo, istotnym aspektem była efektywność kosztowa: zespoły musiały zmieścić się w ograniczonym budżecie na zakup materiałów, a o wyniku końcowym decydował wskaźnik uwzględniający zarówno wytrzymałość konstrukcji, jak i koszty jej wykonania.
Zwycięzcami konkursów są odpowiednio: Zespół PUTBridge z Politechniki Poznańskiej – konkurs mostowy, Zespół Jako Tako z Politechniki Warszawskiej – konkurs tunelowy.
Szczegółowe wyniki konkursu na MiTyczny most:
1) Zespół PUTBridge z Politechniki Poznańskiej w składzie: Marcin Stencel, Maria Rachwalska, Patryk Zakrocki
2) Zespół Ziutki z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w składzie: Aleksandra Jaworska, Julia Czarnecka, Wiktoria Góra
3) Zespół Blondynki z Politechniki Poznańskiej w składzie: Zuzanna Pawłowska, Julia Makiełła, Igor Smyka
Szczegółowe wyniki konkursu na MiTyczny most:
1) Zespół Jako Tako z Politechniki Warszawskiej w składzie: Aleksandra Leszczyńska, Piotr Ambrochowicz, Alicja Wolf
2) Zespół Małpwki z Politechniki Warszawskiej w składzie: Karol Fiołkowski, Paweł Pachla, Łukasz Kruk
3) Zespół SFC z Akademii Górniczo-Hutniczej w składzie: Natalia Skrzypkowska, Jakub Różycki, Michał Stano
Wycieczka techniczna dla uczestników konferencji
Trzeciego dnia konferencji uczestnicy mieli wyjątkową okazję uczestniczyć w wycieczkach technicznych na trzy różne budowy. Ze względu na dużą liczbę zainteresowanych osób uczestników podzielono na trzy grupy, z których każda zwiedzała inną budowę.
- S52: Cała inwestycja to ok. 12,5 km drogi wraz z obiektami inżynierskimi, projekt zakłada też budowę nowych węzłów, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Częścią inwestycji jest obiekt tunelowy.
- S7: Przedmiotem inwestycji jest budowa drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do Nowej Huty (ok. 18,3 km) wraz z obiektami inżynierskimi. Częścią inwestycji jest stanowiąca wyzwanie inżynierskie estakada ES-201.
- KST IV Etap: Krakowski Szybki Tramwaj Etap IV będzie nową dwutorową linią tramwajową łączącą obrzeża Krakowa z centrum miasta. Całkowita długość linii tramwajowej wynosi 4,5 km, z czego 1,23 km stanowić będzie tunel podziemny.
Organizatorzy konferencji dziękują firmie Gülermak za umożliwienie uczestnikom udziału w wycieczce technicznej.
Przyszłość inżynierii w rękach młodych talentów
Wydarzenia tego typu to wyjątkowa okazja dla przyszłych inżynierów z całej Polski. Poprzez udział w konkursach i warsztatach uczestnicy zdobyli cenne doświadczenie praktyczne i mieli okazję skonfrontować swoją wiedzę z realnymi problemami inżynieryjnymi. Co więcej, networking z przedstawicielami firm oraz spotkania ze specjalistami z branży motywują do dalszego rozwoju, a także pozwalają lepiej zrozumieć kierunki, w jakich zmierza współczesna inżynieria. Obserwując energię i pasję, z jaką studenci uczestniczyli w konferencji, można być pewnym, że przyszłość inżynierii mostowej oraz tunelowej w Polsce jest w dobrych rękach.
Konferencja mogła się odbyć dzięki wsparciu kluczowych sponsorów. Tytularnym sponsorem wydarzenia była firma Hunnebeck. Złotymi sponsorami były firmy ViaCon oraz Aecom, natomiast srebrnymi – JD Engineering i Unibep.
Organizatorzy konferencji: Koło Naukowe Budownictwa i Geomechaniki działające na wydziale Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami na Akademii Górniczo-Hutniczej.
Fot. Krakowska Studencka Agencja Fotograficzna
Przeczytaj też:
Forum Ekspertów 2024
30-lecie KAPE – Konferencja „Transformacja energetyczna – wyzwania, możliwości i perspektywy”