Pachnący asfalt to innowacja powstała we współpracy firm Budimex i LOTOS Asfalt. Pierwsze testy asfaltu o obniżonej intensywności zapachowej wypadły obiecująco.
Choć związki lotne uwalniające się z typowego gorącego asfaltu stosowanego do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych nie są szkodliwe dla człowieka, to charakteryzują się specyficznym zapachem, dlatego Budimex i LOTOS Asfalt wyprodukowały pachnący asfalt.
Asfalt drogowy 35/50 o obniżonej intensywności zapachowej powstał na bazie technologii opracowanej przez LOTOS Asfalt podczas wdrożenia asfaltu przemysłowego PS 95/35 S.
– Nasza firma szczególnie dba o środowisko naturalne i komfort pracowników, a politykę zrównoważonego rozwoju realizuje z sukcesem od wielu lat poprzez produkcję, wdrażanie i promowanie innowacyjnych ekologicznych produktów do budowy dróg. Do oceny nowego wyrobu podeszliśmy w oparciu o posiadane doświadczenie z asfaltem PS 95/35 S. Dodatek zastosowany w asfalcie o obniżonej intensywności zapachowej stanowi mieszaninę naturalnych i syntetycznych olejków eterycznych i ma przyjemny kwiatowy aromat – mówi Cezary Godziuk, prezes zarządu spółki LOTOS Asfalt.
Związki zawarte w zastosowanym dodatku działają dwutorowo. Większość aktywnych związków stanowi neutralizator zapachu, wchodząc w reakcje w substancjami odorotwórczymi, obecnymi w oparach asfaltu, wskutek czego redukują ich lotność. Pozostałe związki wywołują charakterystyczny zapach, inny niż typowy asfalt naftowy. Po zastosowaniu odpowiedniego udziału środków aktywnych, redukcji ulega stężenie związków złowonnych w oparach asfaltu stosowanego w temperaturach technologicznych przy budowie dróg.
Podczas realizacji dostawy przedwdrożeniowej zostały wykonane badania porównawcze asfaltów oraz pełne badania wyrobu o obniżonej intensywności zapachowej (badania typu). Wyniki potwierdziły zgodność z normą PN-EN 12591 i nie zaobserwowano istotnych różnic w charakterystyce wyrobu.
Pierwsze testy mieszanki mineralno-asfaltowej bezwonnej wypadły obiecująco. Pachnący asfalt został odebrany pozytywnie przez pracowników podczas produkcji i wbudowywania MMA z tym asfaltem.
– Praca z mieszanką zawierającą asfalt o obniżonej intensywności zapachowej była inna, tj. wyraźne dało się odczuć, że nie ma charakterystycznego zapachu tradycyjnego asfaltu. Miejscami było czuć zapach kwiatów, co sprawiało, iż praca była przyjemniejsza – mówi Sławomir Szpak, zastępca kierownika robót z Budimex SA.
Budimex rozważa wprowadzenie pachnącego asfaltu na szerszą skalę.
– Jest to obiecujący produkt wpisujący się także w zielony i ekologiczny trend w budownictwie. Obecnie trwają badania i analizy laboratoryjne mieszanki mineralno-asfaltowej, która zawierała ten specjalny asfalt – mówi Łukasz Bargenda, dyrektor zespołu laboratoriów Budimex.
Przeczytaj też:
Asfalty HiMA – trwalsze i tańsze drogi?
Jak dobrać asfalt do nawierzchni drogowej. Metoda Superpave
Asfalt narzutowy (porowaty) – metoda tłumienia hałasu na drogach szybkiego ruchu
Beton o obniżonym śladzie węglowym